La gran estafa de la rajola de xocolata Dubai: sense festucs i amb cremes i aromes succedànies
Aquest dolç s'ha convertit en un fenomen de masses que ha dividit els xocolaters en dos bàndols: els que la detesten perquè la troben comercial i els que l'adoren perquè els aporten moltes vendes


Santa Cristina d'Aro / VicLa rajola de xocolata farcida de praliné de festucs i pasta torrada kataifi (una mena de pasta fil·lo) s’ha convertit en un fenomen de masses que ha dividit els xocolaters en dos bàndols: els que no en volen saber res, perquè la troben comercial; i els que l’han començat a elaborar perquè consideren que és tan bon invent com va ser en el seu dia l’After Eight, que es va crear al Regne Unit el 1962. El cas és que aquesta rajola de xocolata innovadora, creada per l'egípicia Sarah Hamouda el 2022, té un preu alt per culpa del farcit, concretament del praliné, els festucs amb sucre, perquè la fruita seca costa al voltant de trenta euros el quilo. Per això, el xocolater Lluc Crusellas afirma que “si et trobes una xocolata Dubai per dos euros, és una rajola de Dubai falsa, sense festucs”.
Aquest estiu passat, al mercat de Santa Cristina d’Aro La Santa Market, qui s’aturava a la parada del xocolater Lluc Crusellas captava amb rapidesa la passió que causava la rajola Dubai. Els adolescents la compraven i s’hi feien fotos al moment, somrients i amb la xocolata a les mans, com si haguessin adquirit un trofeu del qual calia vantar-se. Una parella d’edat granada en va comprar quatre rajoles de cop perquè asseguraven que eren per regalar. “És una xocolata que sabem que ens farà quedar bé”, explicaven. Mentrestant, Lluc Crusellas afirmava que des que la va començar a elaborar l’abril passat, la Dubai és la xocolata que més ven, i ho fa a 13,90 euros (la rajola pesa 200 grams). Al costat de les rajoles verdes i daurades per fora i verdes amb fils per dins, el xocolater venia mil i una delícies, totes boníssimes i innovadores en formats i gustos: com ara el pastís de formatge o la xocolata desfeta que rajava de quatre fonts i que podies menjar amb fruita fresca. Tant se valia tot el que hi hagués als aparadors de la parada de La Santa Market. La Dubai brillava per sobre de tot, i creava cues per comprar-la. “Segurament, aquest Nadal quedarà en el mateix nivell de venda que els torrons, perquè s’ha convertit en una rajola de culte, que es regala per novetat, per la innovació de menjar una xocolata amb llet amb un cruixent de festucs i kataifi”, continua explicant el xocolater. És a dir, el perquè de la passió Dubai té en gran part el motiu de la curiositat de conèixer una xocolata que fins ara no existia.
Com detectar la xocolata Dubai falsa
Tornem a les rajoles Dubai falses, i com es poden detectar. El preu baix és el primer indicador que la xocolata Dubai que comprem no té festucs; els altres senyals cal buscar-los a la llista dels ingredients. “Hi ha de dir la paraula festuc, i n’ha de contenir en una quantitat elevada perquè és l'ingredient principal del farcit”, diu Crusellas. Per continuar, també hi ha d’haver xocolata, esclar, que acostuma a ser xocolata amb llet; kataifi i sucre; i els ingredients opcionals poden ser la xocolata blanca i el coco. “Quan no hi ha festuc, hi pot haver una crema substitutiva, que és difícil de desxifrar com a ingredient”, explica Crusellas. La Dubai autèntica té festucs, de la mateixa manera que l’After Eight conté menta. I justament per aquest motiu, perquè conté festucs, la rajola Dubai és cara, perquè el quilo d'aquest fruit sec té un preu elevat: està al voltant dels trenta euros al mercat. La resta d'ingredients són més econòmics, malgrat que el quilo de cacau no és tan econòmic com ho havia estat temps enrere, però, tot i això, el cost està al voltant dels 10/12 euros el quilo. És a dir, "el preu ha baixat aquest estiu respecte de l'anterior, quan aleshores costava 16-18 euros", diu el xocolater Lluc Crusellas, que afirma que fa servir una xocolata amb llet d'un percentatge de cacau del 43 %.
Sobre la pasta kataifi, que podríem comparar-la amb els filaments de la massa de la pasta fil·lo, en la pastisseria àrab es fa servir de forma habitual, i té un preu assequible. "La kataifi la podem associar a la pasta cruixent que fan servir alguns cuiners per arrebossar els llagostins; en el cas de la xocolata Dubai els torrem per ajuntar-los amb el praliné de festucs", diu el xocolater, que comenta que a cada mossegada els filaments sobresurten al costat del praliné.
Per entendre la passió mundial per la Dubai hem d'enllaçar-la amb la que genera la xocolata. Menjar-ne vol dir generar endorfines, i per tant combatre emocions negatives, com la tristesa o l'avorriment. I és així per culpa de dos components, difícils de pronunciar, però ben coneguts científicament: la fenetilamina i l’anandamida, que popularment, en el cas del primer component, es coneix com "la molècula de la felicitat", com assegura la doctora en nutrició Anna Costa. Ara bé, com en tots els aliments, el consum moderat és el que aporta beneficis a l'organisme. Dit d'una altra manera, perquè el consum de la xocolata tingui només efectes beneficiosos, la recomanació és optar per una amb un alt percentatge en cacau. En el cas de la Dubai, la majoria de rajoles són xocolata amb llet, amb una proporció baixa en cacau, i per tant amb sucres i greixos. Per això la recomanació és menjar-ne puntualment, com un dolç puntual.
Al gremi de pastisseria de Barcelona, el gerent, Olivier Fernández, sosté que la rajola de xocolata Dubai té èxit pels seus ingredients. "Són bons per separat, i junts, encara més", afirma i comenta que fa un any que la va començar a preparar. "La meva filla Martina, de divuit anys, em deia que a TikTok tothom parlava de la xocolata Dubai com un producte extraordinari. Jo al principi no li feia cas, però me la vaig escoltar, perquè altres vegades en què ella m'havia comentat fenòmens que provenien de les xarxes socials comprovava que tenien una gran sortida entre el públic", explica Fernández. Amb la xocolata Dubai ha estat així. Va ser començar-la a preparar, com una de les rajoles més que Olivier Fernández prepara dins del projecte Bean to bar (en català, de la fava a la rajola; el productor en controla totes les fases), i va observar que la Dubai destacava. "Actualment, tot el que sigui festucs i preparacions amb festucs agrada, i ho asseguro perquè aquest estiu a la gelateria que tinc a Eivissa, la 97-12º, el gelat més venut ha estat el de xocolata Dubai, per una banda, i el de festucs, per una altra", assenyala. Com tots els fenòmens comercials, el debat habitual entre els xocolaters és si val la pena fer el que fa tothom o descartar-ho justament per aquest fet. "Amb el món del cinema també podríem discutir si són millors les pel·lícules de Marvel o La vida és bella; al final, els xocolaters també volem vendre les rajoles perquè sabem que les que contenen un percentatge alt de cacau costen de vendre, ja que tenen un públic limitat", opina Olivier Fernández.
Per acabar, a l'hora de preparar-ne la rajola, el gerent del gremi de pastisseria explica que opta per festucs de proximitat, comprats a Lleida, que li costen 25 euros el quilo, i que ja els adquireix torrats. "El producte de proximitat i la qualitat són aspectes imprescindibles per a mi per elaborar aquesta rajola", diu, i afegeix que les estafes amb la rajola també es poden detectar quan en la llista d'ingredients diu: "Aroma de festucs". Res d'aromes, a la Dubai hi ha d'haver el praliné de festucs (a més de la xocolata, la kataifi i el sucre). Per acabar, la Dubai perdurarà; no és una moda passatgera, sinó que ja és un gust més en els catàlegs de sabors que tothom reconeixerà tal com passa amb la xocolata amb menta, l'After Eight.