El preu del litre de l’oli d’oliva s’enfilarà de nou a preus alts, però no a 10 euros
Les onades de calor d’aquest estiu i la falta de pluja han provocat que les olives s’hagin rostit a les oliveres


La previsió de collita era bona, molt bona, a la primavera, però a l’estiu tot s’ha girat. Les altes temperatures de juny a setembre i la falta de pluviometria han fet que les olives s’hagin rostit a les oliveres, tant a casa nostra com a Andalusia. Per això els preus de l'oli podran enfilar-se de nou aquesta nova campanya, perquè hi haurà un decalatge entre l’oferta, que serà minsa, i la demanda, alta. Ara bé, podria ser que el litre d’oli d’oliva no arribés als 10 euros, com va passar en la campanya del 2023-2024, i que es quedi a 6 euros com a preu final per al consumidor. I un dels motius és que les almàsseres tenen estoc d’oli produït, provinent de la campanya anterior, 2024-2025, que va ser un any d’una collita esplèndida. Concretament, l’estoc d’oli del qual parteixen és de dues-centes vuitanta tones, que suposa cent tones més respecte de la campanya de l’any passat. En tot cas, qui marcarà el preu de venda de l’oli d’oliva a tot l’Estat és, com sempre, Andalusia, que produeix el 60% de l’oli d’oliva, mentre que Catalunya en representa només un 5%.
Quan falta quinze dies perquè comenci la collita a Catalunya, Agustí Romero, investigador especialista en olivera i elaiotècnia de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA), afirma que la collita d’aquesta campanya pot ser una mica més alta respecte de la de l’any passat, però encara lluny del que és un any bo. En xifres, si l’any passat la producció total d'oli d'oliva verge va ser de 14.436 tones, aquest any la previsió és que sigui de 15.000. “És a dir, res a veure del que seria un any normal, dels que teníem abans de la sequera, quan la xifra estava situada al voltant de les 50.000 tones”, continua explicant Romero.
Collita perduda
A Andalusia les previsions són pessimistes. “Aquest any sí que n’hi havia, d’olives, i moltes i de qualitat, perquè a la primavera va ploure, però a l’estiu s’han assecat”, afirma el director de l’almàssera de Jaén Aceites Guadalimar, Paco González, que en la campanya passada va produir sis milions de quilos de l’oli d’oliva, equivalents a 28,7 milions de quilos d’oliva. Una oliva seca vol dir que no ha produït lipogènesi, és a dir les temperatures altes i la falta de pluges han provocat que l'oliva no produeixi oli, i per això la producció serà inferior al que creien els productors a la primavera.
Aquesta setmana el preu en origen ja ha començat a pujar i ha arribat a 4,50 euros (un euro més que a finals de l’any passat). L’oli que s’està venent actualment correspon al de la collita de l’any passat, així que quan comenci la nova campanya el mercat es regirà per uns nous preus, sempre marcats per Andalusia, que també gestiona els estocs d’oli. És difícil preveure a quin preu exacte anirà el litre d’oli d’oliva quan encara no ha començat la collita, però tot apunta que en origen el preu estarà al voltant dels 5 euros, i per tant per al preu final cal sumar-hi un euro més, 6, pel cost de la distribució.
La tardor del 2023, quan el litre es va vendre a 10 euros, el motiu va ser la pèrdua de l’oliva per la sequera i també perquè no hi havia estocs, per tant hi havia una demanda alta d'oli d'oliva però molt poca oferta en venda. Això és el que podria ser diferent en aquesta nova campanya que comença l’1 d’octubre, quan hi haurà poca oliva per produir oli d'oliva nou però, en canvi, les almàsseres sí que tindran estoc de la campanya anterior.
Una altra història és el que passa a l'hora de comprar-ne al supermercat, on els preus fluctuen tant que és difícil distingir si ens trobem en un any en què hem tingut una bona o una mala collita d'oliva. Si durant gran part d’aquest any el litre s’ha venut en origen a 3,50 euros, als lineals dels supermercats el preu ha estat entre 6 i 8 euros. I potser fins i tot a 10 euros. Si fos així, podria ser perquè l’oli d’oliva encara provenia de la campanya del 2023, el primer any en què es va enfilar a aquesta xifra, però també pot ser per molts altres motius, com ara el marge de benefici que vulgui treure cada marca entre la producció o la compra en origen (no necessàriament una empresa ha de produir oli per posar-ne a la venda) i la venda final del producte.
Per acabar, l’oli d’oliva que es ven actualment als lineals dels supermercats s’hauria de vendre al voltant dels 5 o els 6 euros, perquè durant gran part de l’any, en origen s’ha venut a la meitat de preu (al voltant dels 3). Ara bé, a la pràctica algunes marques han decidit continuar amb preus alts, els de la collita del 2023-2024, perquè potser encara venien oli d’oliva d’aquella campanya. En tot cas, el litre de l’oli d’oliva és un dels que més s’han encarit en els últims anys, fins a un 52% més respecte del 2020, segons va afirmar el Consell d'Empreses Distribuïdores d'Alimentació de Catalunya a TV3.
Comprem oli català o de Jaén?
Les marques no estan obligades per llei a indicar a l'etiquetatge de les ampolles el nom de la població ni la zona ni la regió exacta de l'elaboració de l'oli, només si ha estat fet a l'estat espanyol, a la Unió Europea o fora d'aquests dos llocs. Com ha explicat l'Ara Mengem, hi ha un buit legal que permet que comprem un oli de Jaén pensant que és català, perquè la normativa sobre etiquetatge no obliga a posar la població de procedència ni de les olives ni de l'elaboració de l'oli. Tant és així que l’adreça que llegim a les contraetiquetes correspon a la raó social de l’empresa que el comercialitza, que pot haver envasat allà mateix oli comprat fora de Catalunya. I aquí és on s'indueix l'error, perquè el consumidor, si veu una raó social d'una empresa catalana, pot pensar que l'oli ha estat fet a Catalunya, quan en realitat pot provenir de qualsevol altre lloc de l'Estat. Aquesta manera d’actuar, que pot interpretar-se com una trampa, és del tot legal i està permesa per la normativa del sector.