“El cacau és un fruit vegetal mentre que la xocolata és un dolç”

El professor Ramon Estruch ens explica que el cacau natural aporta més de 50 nutrients diferents i té un important poder antioxidant. En canvi, la xocolata és un dolç calòric i greixós

Cacau en tres formes diferents: en pols, original i en rajola de xocolata / OBSERVATORI DEL CACAU Zoom

“El cacau és un fruit vegetal mentre que la xocolata és un dolç”. Ramon Estruch, professor de la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona i president del comitè científic de l’Observatori del Cacau, deixa les coses clares d’entrada.

Com a fruit, el cacau natural “és l’únic que conserva el 100% del seu contingut en polifenols i, per tant, totes les seves propietats antioxidants i antiinflamatòries”. I és així “perquè no ha estat sotmès a cap procés químic d’alcalinització per reduir el característic gust amarg i facilitar la dissolució en un líquid”. Per això, per comprar una rajola de xocolata, per exemple, és important observar en l’etiqueta que l’ingredient sigui “cacau natural” i no “alcalinitzat”.

El professor afegeix que el cacau, que no té greix i és en pols, “és un aliment preuat per a begudes, batuts, gelats, pastissos, galetes”, i la xocolata “conté cacau, mantega de cacau, sucre i sovint altres ingredients, com la llet en pols, fruits secs, i d’altres”.

Nutritivament, el cacau natural “aporta més de 50 nutrients diferents i té un important poder antioxidant (més que el te, els fruits vermells o les baies de goji”) i també antiinflamatori “gràcies al seu alt contingut en polifenols (de 10 a 50 mg per gram)”. Justament aquests dos compostos bioactius protegeixen “l’organisme davant de determinats tipus de malalties cròniques i infeccions”.

Sobre els polifenols, el professor de medicina sosté que “els més abundants són els flavonoides, dels quals se n’han identificat més de 5.000. En particular, una classe de flavonoides, els flavanols, que actuen com a dilatadors dels vasos sanguinis, milloren la circulació i redueixen la pressió arterial”.

Per contra, la xocolata és un “aliment que s’ha de consumir amb moderació”, sobretot per la mantega de cacau amb què s’elabora, que el converteix en un producte calòric i greixós.

Teobromina

Sobre les teories que associen el consum de cacau i de xocolata amb la felicitat o l’entusiasme, el professor de medicina indica la teobromina com a component responsable. “Encara que el cacau no és l’única font de teobromina, sí que és l’aliment més conegut que la posseeix. Les seves llavors poden contenir entre un 1% i un 4% de teobromina”, diu Estruch.

A més, el cacau conté feniletalamina, el neurotransmissor del cervell responsable del gust i el plaer. “El rol del cacau per a augmentar la feniletalamina i els nivells de dopamina és, en part, una de les respostes que explica que el cacau es consideri un aliment plaent”, continua explicant el professor.

El cacau, al detall

Segons Ramon Estruch, professor de la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona i president del comitè científic de l’Observatori del Cacau:

  • El cacau natural és un dels aliments més rics en polifenols, compostos naturals amb propietats antioxidants i antiinflamatòries que són beneficiosos per a la salut, especialment la cardiovascular.
  • És 100% vegetal i aporta proteïnes, minerals i fibra.
  • És molt ric en antioxidants i protegeix les defenses. El seu secret és l’alt contingut en polifenols -de 10 a 50 mg de polifenols totals per gram-, uns compostos bioactius amb gran capacitat antioxidant i antiinflamatòria i que, per tant, ajuden a protegir l’organisme.
  • El consum regular de cacau eleva el colesterol HDL, que és el protector i el responsable d’eliminar l’excés de colesterol LDL, el perjudicial, que és el que es diposita en les artèries i afavoreix, amb la seva acumulació, l’aparició i desenvolupament de l’arterioesclerosi.
  • Disminueix la pressió arterial. Els flavonoides tenen efectes vasodilatadors, que redueixen la pressió arterial i milloren la circulació (funció endotelial).
  • El cacau conté teobromina, una substància que és similar a la cafeïna, però que no té els mateixos efectes estimulants. La teobromina té propietats que afavoreixen la dilatació dels vasos sanguinis i que també tenen propietats diürètiques (suaus) i de relaxant muscular.
  • Els àcids grassos que aporta el cacau són oleics, com els de l’oli d’oliva.
  • El cacau conté fibra insoluble (que no es pot descompondre ni absorbir per l’intestí prim) amb efecte saciant i, a més, ajuda a regular el trànsit intestinal.