Vins i caves

Quim Vila edita el catàleg de vins (probablement) més car del món

La portada reprodueix un dibuix original de Joan Miró, que s'afegeix a la col·lecció d'art pròpia de Vila Viniteca

Quim Vila afirma que en el 2032 organitzarà una exposició amb les pintures originals que ha anat comprant per editar els catalegs de Vila Viniteca

BarcelonaQuim Vila, copropietari de Vila Viniteca, mecenes del premi que la guia Michelin ha estrenat aquest any al millor sommelier (Josep Roca), acaba de presentar el catàleg de vins que probablement és el més car del món. Té les cobertes grogues, i reprodueix un dibuix fet a carbó del pintor Joan Miró. Quim Vila ha adquirit l’original i l'ha reproduït per emmarcar les pàgines que expliquen les més de 10.000 referències de vins, escumosos, corpinnats, caves, destil·lats que estan a la venda a Vila Viniteca. Una feinada, que en paraules del mecenes Quim Vila adquireix una altra dimensió: “L’art manté relació amb el vi de sempre; nosaltres tenim un vincle estret amb la pintura, i des de fa trenta anys el nostre catàleg s'imprimeix amb l'obra d'un gran artista”. I un apunt sobre el mecenatge del premi Michelin al millor sommelier: "Li hagi costat el que li hagi costat, segur que és poc comparat amb la gran difusió que va adquirir Quim Vila en la gala", afirma el cuiner, i també amic, Nandu Jubany.

L'original de Joan Miró, protagonista del catàleg 2024 de Vila Viniteca.

Així doncs, el nombre d’originals que Vila Viniteca ha anat adquirint al llarg dels anys a diversos pintors de renom mundial són una trentena, que Quim Vila ja pensa a exposar juntament amb els cartells del concurs de tast per parelles. Quan ho faran? Quan Vila Viniteca compleixi els 100 anys, que serà el 2032. 

Entre les obres que la botiga de vins i d’aliments exquisits del carrer d’Agullers de Barcelona ha adquirit, hi ha un Jaume Plensa. “El vam comprar seguint les indicacions que ens va donar, que van ser a través d’una galeria de París, i pagant preu de galeria”, explica. Una altra curiositat. Pintors com Miró, Picasso o Kandinski, per dir-ne tres de renom, van fer obres destinades a convertir-se etiquetes de vins. “Una vegada Picasso va dibuixar una etiqueta per a un Bordeus, que va resultar una anyada dolenta, però el vi es va vendre bé perquè l’etiqueta era de Picasso”, explica Quim Vila, que afegeix que entre les trenta peces de Vila Viniteca hi ha un Miquel Barceló i un Antoni López, un oli en blanc i negre que els va sorprendre perquè l’artista els havia dit que els faria un dibuix, i al final va ser un oli. 

Mentre l’explicació del catàleg avança, apareixen els vins que ha triat per brindar pel nou catàleg imprès, el del 2024. Cada un té un significat perquè segueixen el recorregut que el pintor Joan Miró va seguir: Barcelona, Tarragona, Mallorca, París, Nova York, el Japó. Les ampolles que segueixen el camí vital de Joan Miró són: un Corpinnat Recaredo Finca Serral del Vell Brut Nature 2017; el sake Iwa 5 Assemblage; un Bàrbara Forés, el Quintà 2021; el Magnum 4 kilos 2021; el Shafer Hillside Select Cabernet Sauvignon 2018; el Charles Heidsieck Collection Crayères Millésimé 1983 i, per acabar, un brandy suau reserva club.

El xampany, amb xifres rècords però no aquest any

Mentrestant, Quim Vila continua explicant curiositats sobre el món del vi. Per exemple, molts bordeus es van embotellar a Bèlgica perquè antigament els marxants compraven el vi en botes, i l’embotellaven en destí. Bèlgica en va ser una destinació. La pràctica es feia per assegurar-ne la compra de les anyades bones. I a l’Estat espanyol, també s’havien fet vendes en botes de cellers en concret, especialment de molt de prestigi. I les dues últimes curiositats. La primera. A Vila Viniteca els vins més venuts són, a Catalunya, de la DOQ Priorat. I de l’Estat, la DO Ribera del Duero. A França, la meitat de la producció del xampany es ven a França, i durant dos anys seguits les vendes han estat molt bones. Malgrat això, aquest any, sembla que no ho ha estat tant així. Si més no, durant el primer trimestre, les vendes havien disminuït, segons explicava el diari Le Monde. Potser caldrà apostar per etiquetes artístiques o per apujar els sous perquè es creu que un dels motius adduït per la baixada de vendes del xampany a França és pels seus preus. 

 

stats