Més moviments als cellers del Penedès: Corpinnat guanya dos socis i suma 400.000 ampolles més
AT Roca i Mas Bertran són els dos cellers nous que s'incorporen a la marca d'escumosos, que no para de créixer, i anuncia més incorporacions el febrer de l'any vinent


Sant Martí Sarroca/Sant Sebastià dels GorgsContinuen els canvis als cellers elaboradors d’escumosos al Penedès. AT Roca, amb 300.000 ampolles a l’any, i Mas Bertran, amb 150.000, van notificar ahir diumenge a Clàssic Penedès que es donaven de baixa de la marca. Aquest matí s’han incorporat a Corpinnat, que suma dinou cellers, i ja anuncia que el febrer vinent, per al saló de la Barcelona Wine Week que té lloc a Fira de Barcelona, hi haurà més incorporacions. Si sempre s’havia anomenat el Penedès com un territori efervescent, per les bombolles, actualment ho és més que mai, perquè als carrers es parla constantment de quins seran els pròxims canvis que viuran. Tant Mas Bertran com AT Roca coincideixen a afirmar que Corpinnat és la marca col·lectiva que representa qualitat i compromís amb el territori, i sobretot suposa "prestigi en el mercat internacional".
Al celler AT Roca, situat a Sant Sebastià dels Gorgs, Agustí Torelló, pare, recorda que ell i els seus fills van començar a elaborar escumosos com a AT Roca el 2013 dins de Clàssic Penedès. "El 2018/19 va començar la marca Corpinnat amb una filosofia que nosaltres compartim, i no ens en diferenciem ni un mil·límetre", diu. És més, "fins ara ens grinyolava que Corpinnat acceptés el pinot noir i chardonnay, però ara ja van aprovar una moratòria per a l’ús d’aquestes dues varietats, que és fins al 2030, i a partir d'aleshores ja no es podran fer servir per elaborar escumosos Corpinnat", comenta Agustí Torelló. Ara que ja forma part de la marca, després d'haver passat les tres auditories reglamentàries, Agustí Torelló afirma que Corpinnat "encara té més reptes pendents, com és distingir municipis, finques i parcel·les elaboradors", una distinció per la qual ells tenen molta inquietud perquè consideren que els sòls del Penedès són molt diferents i assenyalen el gust final dels escumosos.
Així doncs, al celler AT Roca, les premisses Corpinnat són la bandera dels escumosos que elaboren. Vinifiquen al cent per cent al celler ("Si no ho fas, ets com un restaurant que no tens cuina"), fan criances llargues, veremen a mà ("Els enòlegs som cuiners del raïm i, per tant, les gambes, és a dir, el raïm, no el pots espatllar") i consideren que el raïm és el que dona identitat màxima als escumosos. "Si tens la millor matèria primera, com el que deia amb la comparació amb les gambes, aleshores ho cuines a la planxa, que és la manera de fer-hi la mínima intervenció possible". En l’enologia dels escumosos, la comparació culinària vol dir apostar pels brut nature i sense licor d’expedició, entre d’altres.
Rosats i garnatxa negra
El celler, amb 300.000 ampolles anuals, treu al mercat cinc referències d’escumosos, i són capdavanters en rosats. "També en la garnatxa negra, que els nostres besavis hi van fer una aposta, i no es van equivocar", comenta Agustí Torelló, que afegeix que entrar a Corpinnat suposa per al pare i el fill una projecció de futur. "Quan ens diuen que venem els nostres escumosos a preus econòmics, sempre dic que és una herència d’on venim", d’un mercat que paga el raïm veremat a preus molt baixos, i després ven l’ampolla també a preus petits. Ara bé, "avui al món hi ha un mercat que aprecia la feina ben feta amb els escumosos, així que cadascú tria el camí que vol recórrer; nosaltres ens quedem amb Corpinnat".
Mentrestant, a Sant Martí Sarroca, la copropietària del celler Mas Bertran, Roser Carbó, també anuncia que des d’avui s’han adscrit a Corpinnat, perquè creuen que és l’única marca actual que aposta pel territori i que té prestigi al món. "No passa el mateix amb la DO Cava perquè ha entrat en una política de preus molt baixos". De fet, Carbó recorda que quan ella i la seva cosina, Eva Ventura, han anat a fires, els distribuïdors els han demanat els millors escumosos que elaboren a tres euros. "Són els preus amb què es ven la DO Cava, i per això a nosaltres ens els demanaven". Aleshores tant ella com la seva cosina el que feien era argumentar el motiu pel qual els seus escumosos no els podien vendre a tres euros. "Quan t’has de justificar tant, quan has de donar tantes explicacions del perquè dels preus, ja veus que no pot ser", comenta Carbó, i afegeix que "amb la marca Corpinnat no passa perquè quan dius que ets un Corpinnat el mercat sap que hi ha qualitat, criances llargues, vinificacions al celler, verema a mà, i molts més valors".
En els orígens de Mas Bertran hi ha el garatge de casa dels pares com a lloc mític. Era el 2005, i les dues cosines elaboradores, Rosa Carbó i Eva Ventura, van entrar dins de la DO Cava, que era l’única marca que existia per englobar els escumosos que elaboraven. El 2012, quan les dues cosines es plantejaven fer un escumós de sumoll negre, es van topar amb la normativa prohibitiva de la DO Cava, que no reconeix la varietat, i per aquest motiu i també per d’altres que Roser qualifica d’incomoditat general, van decidir donar-se de baixa de la DO Cava i entrar a Clàssic Penedès, que era una marca que just començava. "Encara faltaven anys perquè es creés Corpinnat, i aleshores, el 2012, Clàssic Penedès era el que més recollia la nostra filosofia", diu Carbó, que afegeix que actualment apostar per Corpinnat vol dir "aconseguir un reconeixement internacional per la feina tan ben feta que fan al Penedès".
Tot plegat "no ha estat una decisió fàcil, perquè a Clàssic Penedès hem estat bons companys", comenta la Roser Carbó. Però la decisió que han pres l’han meditat. "Sabem que ens costarà deixar de dir que fem Cava o Clàssic Penedès; ja no en fem, som Corpinnat, i aquesta setmana començarem a etiquetar les ampolles amb la nova marca", diu Roser Carbó.
Per acabar, el president de Corpinnat, Pere Llopart, afirma que "la marca no tanca les portes a ningú", que està disposada a sumar-hi més cellers sempre que segueixin les normes que els defineix. Per a Corpinnat, la confiança de viticultors i elaboradors vol dir també que comparteixen la manera com volen aconseguir que el Penedès sigui referent en escumosos de gran qualitat. Segons afirma Pere Llopart, en aquests moments hi ha més cellers que han començat el procés exigent i llarg de les auditories que demana el registre a la marca col·lectiva. "Quan les superin, serem més cellers que sumarem forces per prestigiar els escumosos del Penedès", conclou.