'Tagliatelli' d’alfàbrega, vi dolç de carinyena i xocomel amb oli d’oliva, premiats en el primer dia del Fòrum Gastronòmic de Barcelona
Des d’avui dilluns i fins a dimecres la Fira de Barcelona es converteix en epicentre del sector de la gastronomia
BarcelonaEls tagliatelli d’alfàbrega fets a Artesa de Segre per l’Hort del Silenci són el producte més sostenible segons els premis InnoFòrum, atorgats avui al Fòrum Gastronòmic de Barcelona. “Els fem amb el cereal antic anomenat florence aurora", explicaven l’Alícia Monterroso, la Carme Crivillers i el Ramon Pons a l’estand després d’haver recollit el premi. “Nosaltres som una cooperativa agrícola, que donem feina a setanta-cinc persones, i que ens movem amb el lema que tot el que és bo per al camp també ho és per a la societat”, expliquen, i aclareixen que la marca Hort del Silenci és amb la que venen els productes derivats dels llegums i dels cereals que conreen als horts d’Artesa. “També fem sucs de poma; ous i beixamels veganes, o aquafava, que és el líquid derivat de la cocció dels cigrons, i que té les mateixes propietats que les clares d’ou”, afirma Ramon Pons, que assegura que en poc temps es convertirà en un producte estrella.
Mentrestant, just a l’entrada del Fòrum Gastronòmic de Barcelona, a l’estand de la Cooperativa Agrícola Falset-Marçà, la Núria Vilanova, responsable de comunicació, mostrava la dolça carinyena que ha aconseguit el premi InnoFòrum a la millor beguda. "És un monovarietal de carinyena, del qual hem fet una producció petita, de 500 ampolles, de 25 cl cada una, i que venem a 17 €”. La idea és prendre-la en un didalet, és a dir, un xarrup petit, perquè “és un dolç intens, que gairebé es pot comparar amb un perfum, que s’ha de prendre en dosis petites”. De fet, la mateixa ampolla de vidre simula els perfums, delicats i valuosos.
Els premis InnoFòrum també han premiat en la categoria de millor dolç el producte Chocomel, fet amb oli d’oliva, de la casa Melvida, i en els salats, el guardó ha estat per a la crema de mongeta i miso de Selfood, de la qual el jurat ha destacat la combinació dels ingredients.
Més enllà dels premis, la primera jornada del Fòrum Gastronòmic ha tingut molts altres protagonistes. A l’estand de Laumont, dedicat a les tòfones i que té l’obrador a Tàrrega, presentaven una novetat que han fet de cara a la campanya de Nadal juntament amb l’obrador El Rosal, del grup Alba de Tàrrega. Es tracta d’uns cubanitos de xocolata trufada, que desprenen l’aroma captivadora de la tòfona, però que en boca es barreja amb el gust de la xocolata i la neula. “Hem presentat també el producte als premis InnoFòrum, però no hem tingut sort”, explicava en Joanra Burgués, brand manager de la marca. Per a l’obrador El Rosal, els cubanitos de tòfona seran també una novetat de la campanya de Nadal, però no l’única, perquè enguany han renovat el packaging de les neules optimistes de Sant Joan de Déu, un dolç solidari compost per les galetes fetes amb blat, sucre, ous, oli de gira-sol i mantega, que inclouen cada un missatges esperançadors, “que arrenquen somriures”, diu Anna Homs, responsable de comunicació del Grup Alba.
Seguint amb els premis, el Best Dessert 2022, el concurs de pastisseria de restaurant organitzat per Espai Sucre, l’ha guanyat Omar Quiliano, el xef pastisser del restaurant Katagi de Palma de Mallorca. Per la seva banda, Arnau Casadevall, cap de cuina del restaurant Divinum de Girona, ha aconseguit el Premi Valrhona a les millors postres de restaurants amb xocolata. Qui es mirava la proclamació dels premis era el pastisser de Vic Lluc Crusellas, que a París va guanyar fa una setmana un guardó d’esfera mundial. “Encara estic paint-ho”, deia Crusellas, que confessava que no esperava que guanyar el World Chocolate Masters de París tingués l’impacte mediàtic que ha tingut, “tant en mitjans especialitzats com en generalistes”. Així doncs, aquests dies, està "controlant el cop", però ja té el cap en la campanya de Nadal. “A la pastisseria El Carme, on treballo, que depèn del grup Pavic, estem treballant en els torrons i en la vitrina especial de Nadal, que sempre canviem segons la temporada de l’any”. Sobre els torrons, Crusellas avança que enguany ha creat una marca pròpia, de nom Eukària, amb un motlle de rombes, que “només a simple vista volem que s’identifiquin fets per nosaltres”. A més, el pastisser, de 26 anys, té previst publicar a final d’aquest mes de novembre un llibre de postres, “molt didàctic, perquè la gent en faci a casa”.
I dels dolços al salat, a les croquetes de patates braves, braves de veritat, de la marca Coc, un obrador de Mataró cocreat per Imma Pardos juntament amb la seva parella, que presentava al Fòrum una altra novetat: els canelons fets amb beixamel de beguda d’arròs. “Aviat farem el salt i arribarem al supermercat; ara ja ens podeu trobar a Bon Preu - Esclat”, explicava l’Imma, que té l’estand a prop d’altres que atreien mirades i visitants com Olis Bargalló i Estrella Damm, on es podien tastar les cerveses que ja han aconseguit un públic fidel com la Malquerida, l’Inedit o la Duet, aquesta última feta en col·laboració amb els germans Roca.
Finalment, al Fòrum també hi ha xerrades de tota mena, com la que han titulat “El client tria i paga, però no sempre té raó”, en què els participants restauradors abordaven el problema que els suposa que un comensal reservi taula i no s’hi presenti. “Haurien de posar-se a la nostra pell, perquè entenguin que nosaltres hem perdut ingredients, hores de treball i diners, perquè aquella taula l’haurem tingut buida”, deia Lara Martín, del restaurant Mina, de Bilbao. I sobre les propines, els participants a la taula rodona debatien sobre el fet si era un acte classista o un acte de gratitud. “Siguin el que siguin, el que no haurien de ser és un sou; no l’han de completar com passa en el sistema anglosaxó”, sostenien els ponents.