Vermut

Patates Piqué: el pare i el fill que han aconseguit que les patates xips siguin el símbol del bon vermut

La marca de Vilanova i la Geltrú també va lligada amb conserves i pernil ibèric, i pretén convertir-se en referent a tot el Principat i a Menorca

Marc i Marcel Ferrer, fill i pare, director i fundador de la marca de vermut Piqué

Tot va començar quan el Marcel Ferré tenia divuit anys i va començar a treballar a la botiga Cafè i Coses, al carrer de l’Aigua de Vilanova i la Geltrú. Hi venia cafè en gra, vermut, conserves i bombons. La botiga l’havia obert el pare del Marcel amb la intenció que fos una botiga de queviures que vengués una mica de tot, però el Marcel, quan s’hi va posar, la va convertir en una distribuïdora d’aliments per a altres establiments. Començava l’esperit emprenedor del Marcel, que va fer un salt el 2012 quan va començar a vendre les patates xips Piqué de Vilanova i la Geltrú. “Són de Vilanova i la Geltrú perquè som d’aquí, perquè tenim l’empresa a Vilanova, i no perquè a Vilanova hi hagi els camps de patates on es cultiven, ni tampoc és on les produïm, perquè les fem a València”. El sentiment de pertinença a la capital del Garraf ha fet que l’empresa patrocini gran part de les festes i actes festius que s’hi organitzen: des del festival Vida, que enguany és del 4 al 6 de juliol, fins al Temps de Vi, la fira de vins que ja ha complert 10 anys amb la passió de difondre la cultura del vi. 

El Marcel i el seu fill, el Marc, que és l’actual director de l'empresa, expliquen un divendres a la tarda a les oficines de Vilanova que quan van començar amb les patates xips tenien molt clar que “volien donar prestigi a la bossa de patates”. Les lligaven amb la seva ciutat però també amb valors del Mediterrani, amb qualitat també a l’hora d’exposar-les. Van pensar en tots els detalls perquè la bossa transmetés territori, lleure i prestigi. 

I de la bossa de patates al vermut, les conserves, les olives, el pernil ibèric i el cafè de la marca La Finca. “Vam pensar, a l’hora de distribuir les patates, que no podíem omplir els camions només amb les bosses de patates”, expliquen. Com que les Patates Piqué les volien enllaçar amb el vermut i com que el pare coneixia bé les marques de conserves, van ampliar la marca amb més productes. Ells no són productors de les conserves, del vermut ni de les olives, només de les patates, de les quals sí que en fan el procés des del principi fins al final, i són també copropietaris de la fàbrica elaboradora. “De les conserves som distribuïdors de productes: hi posem la nostra marca però són produïts per altres marques, les quals coneixem des que el pare treballava a la botiga Cafè i Coses”, explica Marc Ferré, director de Patates Piqué. 

Tres de les varietats de patates i una de cotnes de la marca Piqué de Vilanova i la Geltrú.

Pernil ibèric Brutal

Al local on fem l’entrevista el Marcel i el Marc ensenyen la cuina que tenen preparada per fer tastos dels seus productes. Des de cafeteres on fer el millor cafè amb el gra La Finca fins al pernil ibèric Brutal, que venen tallat amb el sistema “fals ganivet”, que vol dir que està tallat a màquina però que sembla fet amb ganivet. L’envàs està preparat per servir al plat, i està preparat en cercles. I, per continuar, totes les bosses de Patates Piqué, de gustos diferents.

I una pregunta que sempre han de respondre: el perquè del nom. “La de vegades que ens han dit que si són les patates xips de l’exjugador del Barça Gerard Piqué, que ens ho pregunten quan som fora de Vilanova. I quan som aquí ens pregunten si són del polític del Partit Popular, traspassat, Josep Piqué”, explica el Marcel. La resposta correcta és que el pare, el Marcel, va comprar la marca Piqué, que pertanyia a Cafès Piqué de Reus. La va adquirir i la va tenir en un calaix sense fer servir fins que va començar a fabricar les patates xips. 

Pròximes novetats

Entre les novetats en què pare i fill han treballat els últims mesos hi ha el pernil ibèric Brutal, amb el qual amplien els ingredients d’un bon vermut, i també l’arribada de tots els productes a l’illa de Menorca, on estiuegen. “Hi hem arribat fa dos mesos, i creiem que pot anar bé perquè els nostres productes estan etiquetats en català, i a Menorca també hi van molts vilanovins i catalans en general”, expliquen. 

Per acabar, el somni de Patates Piqué és que la marca es converteix en referència a tot el Principat. A Vilanova ho han aconseguit, i, a més de les festes, també són a la carta d’alguns restaurants, com els que estan situats al passeig del Carme (Pachurri i Gambarrada). El pas següent és que la marca nascuda a Vilanova sigui referència arreu del país. I el somni de pare i fill se sustenta en fonaments ferms.

stats