Gastronomia japonesa

La carn més cara del món surt per primer cop del Japó i es pot menjar des d'avui a Barcelona

El Grup Akaneya ha aconseguit exportar la 'matsusaka beef' gràcies a haver obtingut la llum verda del govern nipó

3 min
El Matsusaka Beef que s'ha pogut tastar a Barcelona.

Per primera vegada, una empresa catalana podrà importar carn matsusaka beef, la més preuada (i costosa) del món. Fins avui, calia volar al Japó per poder-la tastar, ja que no havia sortit mai del País del Sol Naixent. Com s'ho han fet? Gràcies a grans dots de negociació i al canvi de consum de carn dels mateixos japonesos.

Qui ha aconseguit aquesta fita ha estat el Grup Akaneya, propietari del restaurant situat al barri del Raval Carlota Akaneya, que han obtingut autorització del govern japonès. Ha estat precisament al consultat del Japó a Barcelona on s'ha anunciat l'acord i on s'ha pogut tastar aquesta valuosa carn per primer cop. En aquest acte hi han assistit Hiroki Ito, el granger més premiat del Japó i propietari de la prestigiosa granja Ito Ranch, que produeix aquesta carn. L'ha acompanyat el seu ídol, el cuiner Ferran Adrià. Aquesta amistat ha estat el motiu principal pel qual Hiroki Ito ha escollit la Ciutat Comtal per portar per primer cop fora de les fronteres nipones la seva carn. Adrià no se n'ha pogut estar i durant el dinar posterior a l'acte li ha fet tastar un entrecot català perquè degustés la carn de casa nostra.

Carn 'matsusaka beef', amb el logo de la vaca de color negre que en certifica l'origen.

La fama de la carn de Kobe i l'exclusivitat de la de 'matsusaka'

Arreu del món la carn de Kobe és molt més coneguda que no pas la de matsusaka, però al Japó la segona està considerada un tresor nacional. “Hem aconseguit crear una peça extrema, el millor. Creiem que estem en un punt de màxima qualitat. Però continuarem treballant per aconseguir una qualitat superior. El camí mai no s'acaba”. Així és com en parla el mateix Ito. És per aquesta raó que hi havia resistència a l'exportació d'aquest producte, i segurament també el motiu pel qual no era tan conegut fora del Japó. L’acord (que fins ara havien perseguit més de cent empreses i no se n'havien sortit d'aconseguir-lo) ha estat signat entre Grup Akaneya i Matsusaka Beef Association, formada per 450 membres, i que ha acceptat l'entrada d'una empresa estrangera a la seva organització per primera vegada en els seus 60 anys d'història. L’empresa Grup Akaneya, fundada pel català Ignasi Elias i presidida per Chiho Murata, té restaurants a Barcelona, Madrid i París. A més, a partir d'ara podrà distribuir-la a altres restaurants d'Europa.

De fet, ja des d'avui mateix es pot tastar aquesta carn al restaurant del carrer Pintor Fortuny, 32. 100 grams de llom baix costen 280 euros. A banda, el restaurant la inclou en un dels seus menús. El tall més prèmium i exclusiu de tots, de moment, per raons d'estoc, només se serveix en els restaurants de París i Madrid dins el marc d'un menú tancat.

Sato Yasushi (esquerra), Ferran Adrià i Hiroki Ito (dreta), a la residència del Cònsol del Japó a Barcelona.

La producció de carn matsusaka és de només 7.000 caps de bestiar, que fins ara abastien el consum intern del país. Els motius pels quals no havia sortit mai del Japó són una legislació molt conservadora pel que fa a l'exportació, el recel a la ingerència estrangera i la seva possible (mala) influència en el prestigi de la carn. Però demogràficament el Japó ha canviat. Tenen una població envellida i joves que no disposen de tant poder adquisitiu. Aquests factors han provocat un descens del consum de carn prèmium que ha afavorit aquest canvi de paradigma.

stats