Consum
Nutrició i salut 21/11/2023

“El preu de l’oli baixarà d’aquí dos anys, quan podria tornar a costar quatre euros el litre”

L’elaborador d’Olis Bargalló, Quico Bargalló, i Paco González, d'Aceites Guadalimar (Jaén), creuen, però, que els preus rècord podrien mantenir-se o augmentar si la sequera es manté

2 min
L'oli d'oliva podria tornar a preus coneguts inferiors en dues collites

Les pluges que hi ha hagut aquesta tardor han afavorit les oliveres i han donat esperança als elaboradors d'oli per pensar que si continuen, que si entre gener i abril vinents també plou, “el preu de l’oli d’oliva podria baixar, i encara ho farà més d’aquí a dos anys, quan podria tornar a ser de quatre euros el litre”. Ho afirma Paco González, elaborador dels olis d’oliva Gaudalimar, a Jaén (Andalusia). Hi coincideix Quico Bargalló, d’Olis Bargalló, que afegeix la dada que a Jaén es produeix el 50% de l’oli d’oliva que es consumeix a tot el món. Justament Bargalló ha presentat els primers olis primerencs monovarietals, un d'elaborat amb oliva arbequina i l'altre amb picual. Tots dos són olis de la collita 2023-2024 i han estat premsats a baixa temperatura. La marca ha tornat a posar al mercat l'ampolla màgnum de 1.500 ml d'oli de la varietat arbequina.

Malgrat l’esperança de recuperació, els dos elaboradors mantenen que actualment el problema amb l’oli d’oliva és que hi ha més demanda que producció, i que la mala collita d'enguany, que tot just ha començat, s’ha afegit a un segon any seguit de mala collita, el de l’any passat. “Encara que entre gener i abril de l’any vinent plogui, l’oliva no podrà fer-ser gran per la sequera dels dos últims anys, però a la campanya de l’any següent, llavors sí que l’olivera s’haurà pogut recuperar i serà quan podria passar que hi hagués més collita”, diu Bargalló.

Els distribuïdors, fixadors del preu del lineal

Mentrestant, el que està passant amb la collita actual és que “el pagès quasi no està collint oliva, i la poca que cull la ven a més preu”, diu González. A partir d’aquest preu, els elaboradors hi sumen el seu marge de benefici, i finalment, les distribuïdores també apliquen el seu. “Les distribuïdores són les que han acordat un preu unànime, que és el que ha provocat que el consumidor es trobi al supermercat que totes les ampolles d’oli d’oliva tinguin exactament el mateix preu”, afirma González, que assegura que les cooperatives acorden preus perquè cada una negocia amb el seu pagès el preu que paga l’oliva. “La idea del consumidor que l’oli és molt car, i a més igual en totes les marques, cosa que pot causar incertesa, però la veritat és que no hi ha collita, que estem collint molt poca oliva, i cada un dels intervinents en l’elaboració ha de guanyar-se la vida: el pagès, l’elaborador, l’envasadora i la distribuïdora”, afegeix González.

Per acabar, Bargalló dona dades sobre el consum d’oli d’oliva a Espanya, que és el tercer país consumidor del món, després d’Itàlia (segon) i Grècia (primer). “Cada persona en consumeix una mitjana de 8 litres a l’any, i per tant podríem parlar, a l’engròs, que una família de cinc membres podria gastar 400 € a l’any en oli d’oliva”, diu Bargalló, que afegeix que “aquesta xifra és la xocolata del lloro”, és a dir, que opina que no és una despesa tan important respecte d’altres aliments. Finalment, subratlla l’optimisme perquè d'aquí dos anys el preu del litre d’oli d’oliva torni al d’anys enrere, lluny dels 10 euros actuals.

stats