Ni un dia a casa

La Sirena: Hereus del xup-xup d'El Bulli

Aquest restaurant de Roses és un lloc mític del poble que ha escrit part de la seva història gastronòmica però mira amb seguretat cap al futur

Vicente Fernandez amb una escorporade les que serveix al restaurant
  • Adreça: Plaça Sant Pere, 7 17480 Roses

  • Carta: Peix, marisc, plats de xup-xup i una mica de carn

  • Obligat: Peix fresc de Roses

  • Vi: Carta amb algunes propostes interessants

  • Servei: Proper i per feina

  • Local: Interior i terrassa

  • Preu per persona: 50 euros

Clarita Cortada i Josep Planas eren apotecaris de Vic. L’any 1962 van anar a Roses amb la intenció d’obrir una farmàcia, però les autoritats de l’època no els van concedir el permís i, per aprofitar el local que tenien emparaulat, van decidir obrir un bar. La Sirena de seguida es va convertir en una referència al poble tant per la seva ubicació davant del Pòsit dels Pescadors com pel bon saber fer del matrimoni vigatà.

El nostre protagonista d’avui, en Vicente Fernández, hi va entrar a treballar l’any 2007, just quan va morir en Josep. La Clarita va estar un any al capdavant del negoci, però va decidir que no volia continuar sense el seu home. En aquest moment de traspàs el Vicente va assumir el lideratge i va començar fent tapes, però per aclamació popular va recuperar l’ideari històric del restaurant dedicant-se amb gran èxit a fer cuina marinera, cassoletes de guisats, bacallà i una mica de carn.

Un dels moments clau d’aquella època va ser quan s'hi va incorporar la Montse Núñez, cuinera d'El Bulli a l’època que Ferran Adrià era conegut pel xup-xup i els plats de mar i muntanya. Ara, al capdavant de la cuina hi ha el Joan Olave, que va començar a treballar al restaurant amb només setze anys i es va convertir de ple dret en el relleu natural de la Montse, amb qui va coincidir una bona etapa. Entre la capacitat personal del Joan i les ensenyances de la Montse la cuina de La Sirena està en bones mans.

Comencem l’àpat amb unes ostres carnoses i gustoses al natural; amb els famosos calamars a la romana i la cobejada ensaladilla de la Clarita (l’Albert Adrià n’està enamorat); sonsos i un tàrtar de tonyina. Per a aquest sopar vam comptar amb la inestimable companyia d’una ampolla de 5 Finques, un vi fresc i molt equilibrat, de la gent del Castell de Peralada. Al restaurant del Vicente és, a parer nostre, imprescindible tastar un dels peixos del dia. La nostra elecció va ser una escórpora que hores abans nedava pel nord de la Costa Brava. Poca intromissió per a un peix de roca, fresc, espinós i molt gustós. Sal, oli i talent per cuinar-lo. Res més! La crema catalana cremada i els gelats de l’Orxateria El Far de Roses són els protagonistes de la baixada del teló gastronòmic.

Mentre fem el gintònic, el Vicente, fill de Roses, troba un moment per acompanyar-nos: “La Sirena és un lloc mític del poble, és més que un restaurant, és una manera d’entendre la vida”, ens confessa orgullós del passat i el present de la que és casa seva des de fa divuit anys. Reconeix la importància que va tenir El Bulli per a un poble com Roses: “El Bulli és el gran referent de la història de la restauració. Molts dels clients que hi anaven també passaven per casa nostra, per Cal Campaner o per Can Rafa’s, ens donava molta vida”. Les parets de La Sirena són testimonis dels innumerables xefs que van aprendre a l’escola de Ferran Adrià i, que alhora, es van convertir en clients de la Clarita i el Josep i han continuat amb el Vicente i la Karen. Dos matrimonis que han escrit una part important de la història gastronòmica de Roses.

Avui, el Vicente i la seva dona, Karen Da Silva, lideren un dels restaurants més emblemàtics de Roses. L’esperit dels pioners continua vigent i l’arrelament a una vila que fa més de cent anys que vetlla per la pesca responsable és irrenunciable. La Sirena té un passat i un present brillant, però encara l’espera un futur per escriure que amb el Vicente i la Karen estem segurs que serà exitós.

stats