De la sardinada popular als vins més refinats: la Copa Amèrica para la taula

El sector de la restauració és un dels grans beneficiats per la competició de vela i el públic que arrossega

6 min
Una foto de l'AC37Club, l''hospitality' de la comeptició, el tercer dia de regates preliminars.

BarcelonaAcollir la Copa Amèrica de vela té repercussions que transcendeixen el vessant esportiu. Una de les incògnites que hi ha és saber quin serà l’impacte econòmic que tindrà aquest esdeveniment. En aquest sentit, hi ha un sector que ben segur en sortirà beneficiat: el de la restauració. Hi ha una gran quantitat d’activitats pensades per fer gala de la gastronomia de la ciutat que, per una banda, volen servir d’esquer perquè els barcelonins s’animin a visitar els espais gratuïts que ha instal·lat l’organització per seguir l’esdeveniment, i per l'altra volen fer servir l’aparador que suposa aquesta competició per donar a conèixer productes i cuiners catalans a qui ens visiti.

El Race Village, la festa popular

Situat al Moll de la Fusta, el Race Village hi estarà instal·lat fins que s’acabi la competició. És gratuït i obert al públic. Vol ser l’espai de trobada perquè la gent segueixi la regata en pantalles, i hi ha moltes activitats previstes, com ara concerts. També hi ha simuladors, la botiga oficial de marxandatge i, sobretot, diverses parades on es ven menjar. L’activitat més destacable és que divendres, dissabte i diumenge s’hi fa peix fresc a la brasa. Sardines, gambes... el que decideixi la Confraria de Pescadors de Barcelona per s aquella setmana. Les verdures i la carn venen del mercat de la Barceloneta.

Pel que fa a les parades, els restauradors aniran canviant. Ara mateix s’hi poden trobar els platets de Nandu Jubany, les populars truites de Los Tortillez o bé els imponents dolços de la Hoffman, entre d’altres. Óscar Gallego, director d’operacions de la Copa Amèrica, explica que es van posar en contacte amb quatre empreses que organitzen esdeveniments gastronòmics a Barcelona i es van decantar per l’oferta de Van Van. “Volíem que representés l’oferta gastronòmica de Barcelona, on pots trobar des d’un trinxat de la Cerdanya a cuina internacional com la que fa el Grup Kao”, explica Gallego. En total seran 40 els restauradors que aniran rodant per aquest espai i per les dues fan zones que tenen instal·lades. La restauració està ubicada cada una en un contenidor marítim. Dos Pebrots d’Albert Raurich, Nectari de Jordi Esteve, Per Feina de Rafa Zafra, el Bar Pimentel o els gelats de Delacream aniran passant per aquí. Els plats valen 6, 10 o 12 euros com a màxim. Han instal·lat fonts d’aigua gratuïta i també hi ha espai per a les begudes nostrades com les cerveses d’Estrella Damm, que ha fet una llauna específica per a l'ocasió. Durant els primers dies hi han passat 10.000 persones entre setmana i 30.000 el cap de setmana. L’organització estima que quan la competició avanci, hi passin 30.000 persones els dies entre setmana i 50.000 el cap de setmana. En aquest sentit, calculen que si els vaixells italià i britànic continuen en la competició, es notarà segur l’increment de públic.

La parada de Nandu Jubany al 'village', al Moll de la Fusta, obert al públic.
Una de les 'food trucks' de la 'fan zone'.

Vraba, el restaurant de la Copa Amèrica

On hi havia l’antic Imax Port Vell s’hi alça el centre de divulgació de la Copa Amèrica. Hi ha informació, projeccions i una rèplica de la copa. Però gastronòmicament, el que ens interessa queda a dalt. I és que allí hi trobem el restaurant oficial de la competició, el Vraba, d’Albert Ventura (Coure) i Jordi Vilà (Alkímia). Amb una terrassa privilegiada i un producte excel·lent, serveix peix fresc que podeu veure exposat. A més, té tot un apartat de sushi, que elabora un expert al moment. També té una carta de vins extraordinària. Un espai efímer, que un cop acabi la competició viatjarà fins al moll de gregal, al Balcó Gastronòmic.

Els nous actors

Prop del mar hi ha moltes novetats gastronòmiques que, si bé no tenen a veure amb la Copa Amèrica, hi han adaptat l’oferta, han accelerat les obertures o han tingut la xamba de la feliç coincidència. Per una banda, sobre el Maremàgnum hi trobem el Time Out Market, que vol ser un espai de trobada per les persones vinculades a la competició. A més, proveiran el càtering a l’equip femení i juvenil Sail Team Barcelona. Per altra banda, al costat del Club Natació Barcelona s’hi ha instal·lat el Bastian Beach, dissenyat com un club de platja a l’estil eivissenc. Un espai aspiracional per a aquells que volen música, beguda i piscina.

Finament, cal parlar del Balcó Gastronòmic. Ubicat al moll de gregal del Port Olímpic, hi ha diverses obertures programades per a les pròximes setmanes. L’obra ha accelerat per estar llesta quan els dies forts de competició arribin. Hi haurà una oferta gastronòmica molt potent, liderada per la brasa del Grup Sagardi, el saber fer dels Germans Torres o els clàssics El Cangrejo Loco o Família Nuri. L’objectiu és que torni a ser un espai per a la ciutat i familiar i no un lloc orientat a l’oci nocturn.

La terrassa del restaurant Vraba.

La zona 'vip'

Si canviem de moll, i anem al de mestral, allà hi trobem una instal·lació efímera: el que se’n diu hospitality, que és l’espai on van els compromisos, els vips i persones que, en aquest cas, paguen entre 500 i 1.100 euros per ser-hi. L’han batejat com AC37Club i hi ha pantalles, comentaristes en directe, un balcó magnífic per veure la competició i un servei de menjar ininterromput. Canelons del Carles Gaig, la royal de ceba de Les Cols, vermut amb productes Espinaler o gelats del Rocambolesc. És un aparador magnífic perquè persones amb poder adquisitiu tastin les creacions dels cuiners catalans que aniran rodant.

Bombolles, birra i còctels

A banda del menjar, hi ha també el beure. Tant a l’hospitalitiy com al village hi ha una important representació de les cerveses d’Estrella Damm, així com un corpinnat de Recaredo que ha creat expressament per a la competició. O bé el cava de Juvé i Camps, que també hi ha posat alguns dels seus millors vins. Tots ells, conjuntament amb Coca-Cola, són proveïdors oficials de l’esdeveniment.

Barcelona és una potència pel que fa a la cocteleria, per això sis establiments s’han conjurat per crear el còctel oficial de la Copa Amèrica. Es pot beure en 30 cocteleries de la ciutat. A banda, a la Terrassa del Claris també han fet una creació dedicada a la competició.

Els hotels privilegiats

Si d’hotels es tracta, n’hi ha dos que es troben en entorns privilegiats per seguir la regates: són el W Barcelona i l’Arts. Per això tots dos han creat una oferta específica. Per una banda, el W Barcelona ha creat un pack per a l'octubre que es diu Navega cap a la Copa Amèrica, que inclou nit a l'hotel amb les vistes a mar, l'esmorzar i el dinar al seu restaurant Salt, des d'on es veu el camp de regates i on instal·laran televisors per poder-ho seguir. Pel que fa a l'Hotel Arts, té les millors vistes possibles per seguir la competició. Els dies de regata, l'hotel converteix el seu pis número 41 en l'Arts 41 America’s Cup Lounge. Inclou dinar, cafè i begudes prèmium. L'activitat dura de 12 a 18 h i, si es vol, també s'ofereix l'opció de fer un paquet per fer nit a l'hotel. El pack amb nit inclosa al W val uns 950 euros i el de l'Arts 800.

La música que es posa els vespres al 'village'.
El nou Bastian Beach que ha obert just davant de la platja.

La gastronomia és cultura

L’Ajuntament de Barcelona ha creat la Regata Cultural, vinculada a la Copa Amèrica. Hi ha una pila d’activitats previstes, moltes de les quals gastronòmiques, com la sardinada al Mercat de Santa Caterina, el 14 de setembre, o la fideuada al Mercat de la Barceloneta el 5 d’octubre. O mostres gastronòmiques com el Barcelona Tast, el Poblenou Wine Festival i el Born Street Food especial Copa Amèrica. De fet, el còctel oficial de l’esdeveniment és una iniciativa de la Regata Cultural, així com el Pa de Mar, que ha creat el Gremi de Flequers de Barcelona. Està fet amb aigua de mar, farina i massa mare. Té forma de nus mariner i l’ha creat el forner Andreu Bertran.

Vaixells, cellers i restaurants

Com que s’espera una gran afluència de persones amb alt poder adquisitiu que visitin Barcelona, moltes en vaixell, el sector de la restauració s’ha reforçat. Per una banda, hi ha iniciatives com la de Jordi Esteve, del Nectari, que ha dissenyat menús degustació per servir i preparar senzillament en iots. També ofereixen sushi, ostres i pernil (que pot venir amb el professional que el talla inclòs). Però els restaurants també esperen que aquestes persones desembarquin. Així que estan reforçant el celler amb referències més elevades, que alguns distribuïdors estan cedint en millors condicions en cas que es puguin vendre algunes d’aquestes ampolles exclusives quan arribin els dies forts de la competició i les persones de butxaques profundes.

stats