Consum

Tu també brindes per l'Any Nou amb 0,0?

Els vins i escumosos desalcoholitzats encara no són majoritaris en les celebracions, però han deixat de ser l'excepció

Vi sense alcohol.
28/12/2025
5 min

Txin-txin amb un escumós 0,0: ¿així és com serà el teu primer brindis del 2026 o no t'ho imagines ni en somnis? Si bé en celebracions com la de Cap d'Any, que és de les més supersticioses, és habitual sentir a dir que brindar sense alcohol porta mala sort, el fet és que els vins i escumosos amb 0% d'alcohol estan deixant de ser rara avis. Tot i que la seva expansió encara desperta recels, en part perquè el seu sabor no sempre és percebut gratament, cada cop hi ha més cellers que n'ofereixen i consumidors disposats a tastar-ne.

L'auge dels vins 0,0 i dels de baix contingut alcohòlic, que s'inscriuen dins de les begudes NoLO (de no i low alcohol), és indiscutible. L'empresa d'estudis de mercats IWSR explica a l'ARA que l'estat espanyol és el mercat número 7 del món pel que fa al consum de vi 0,0, amb una taxa mitjana de creixement anual del 3% en el període 2019-24 i una quota del 3% del mercat global. En el cas dels escumosos, l'estrella de les festes de Nadal, la taxa mitjana de creixement anual dels 0,0 a l'Estat s'ha disparat fins al 18% en el mateix període, però el doble dígit s'explica en part perquè les bombolles parteixen d'una base molt més petita: Espanya representa menys del 0,5% del total mundial i ocupa el 22è lloc.

Per què creix el consum

El consum l'encapçalen països com els EUA, Alemanya, el Regne Unit, França i Austràlia. A Espanya tampoc manca interès per prendre'n, ha conclòs un recent informe de la Universitat de Lleó, segons el qual el 78% dels consumidors estarien disposats a tastar vins sense alcohol. Una altra cosa és que aquí el 0,0 s'hagi popularitzat prou per ser el nou convidat als fastos nadalencs. Segons Irem Eren (DipWSET), consultora internacional especialitzada en begudes NoLO, aquestes festes l'escumós 0,0 "no serà majoritari encara, però ja no és una excepció". Eren detalla que en els mercats més avançats "l'escumós 0,0 ja està integrat en celebracions, i Espanya està entrant en la mateixa dinàmica, encara que amb un lleuger retard".

La directora d'EDA Drinks & Wine Campus del Basque Culinary Center, Elisa Ucar, sosté que el vi 0,0 es consumeix més en dies corrents que en festes, però admet que el seu creixement "va molt més de pressa que les projeccions" de futur que se n'han fet. A The Blue Dolphin, una botiga en línia nascuda a Catalunya de begudes sense alcohol, les vendes de vi i cervesa s'han igualat, segons la seva cofundadora Andrea Mellado. El novembre i el desembre és "el moment fort de vendes de vi i escumosos sense alcohol", afegeix, i està convençuda que s'estan fent un lloc a taula per Nadal: recorda que ara és el moment d'estar amb la gent que t'estimes i oferir un 0,0 és "una manera de demostrar que et preocupes" per qui no beu.

El 0,0% i amb baix alcohol també és vi

Per facilitar-ne el desenvolupament –és una oportunitat per donar sortida al raïm afectat pel descens del consum de vi tradicional– i la vida als consumidors –harmonitzar l'etiquetatge entre països–, la UE està ultimant un paquet legislatiu: el vi "sense alcohol" acompanyat de l'expressió "0,0%" haurà de tenir un grau alcohòlic inferior al 0,05%, mentre que es podrà etiquetar com a vi "reduït en alcohol" quan l'alcohol sigui igual o superior al 0,5% i almenys un 30% inferior al grau mínim de la seva categoria abans de la desalcoholització.

Mellado subratlla que són "begudes inclusives" perquè fan que "tothom estigui en igualtat de condicions", amb l'afegit que, encara que es prengui alcohol, alternant-lo amb 0,0 es rebaixen els excessos nadalencs. Per a Eren, en les festes aquestes begudes resolen tres necessitats. S'inclouen tots els perfils –embarassades, esportistes, treballadors o qui vol moderar-se o no beure per salut–, s'eviten riscos al volant sense renunciar als brindis i es pot mantenir "la ritualitat, l'estètica i el sabor", cosa que "les noves tecnologies ja permeten": el repte és preservar aromes, estructura i identitat del vi malgrat la desalcoholització.

A més, dins de les begudes víniques 0,0 les que porten bombolles tenen a favor que el carbònic les ajuda a dotar-les d'estructura, una de les mancances que té el vi 0,0 quan se li retira l'alcohol i que s'acostuma a suplir amb sucre, l'ús del qual es procura anar disminuint. A més, atès que els vins del segment NoLO no formen part de les denominacions d'origen, són objecte d'innovació, com l'anunciada pel projecte basc Zuka –sorgit de la família del celler Hika–, que preveu comercialitzar a mitjan febrer tres vins i un escumós fets a partir de les varietats de raïm dels xacolís, i en els quals l'alcohol arriba a ser només d'entre l'1,1% i l'1,3%.

Segons el responsable de recerca d'IWSR a Europa, l'Orient Mitjà i l'Àfrica, Daniel Mettyear, "el vi sense alcohol a Espanya continua sent petit tant en termes de volum absolut com de quota de mercat, però el 2025 hi ha hagut un canvi radical en l'interès i la inversió". Ara mateix el motor del seu creixement és, segons Eren, el consumidor que beu alcohol però que en algunes ocasions el substitueix per alternatives 0,0. Lluny queden els temps en els quals prendre 0,0 es veia com un sacrifici, i l'interès per reduir o eliminar el consum d'alcohol no és només cosa de joves. "S'estén des dels baby-boomers fins a la generació Z", garanteix.

Els cellers es multipliquen

Els primers cellers de l'estat espanyol a elaborar vins 0,0 van ser Natureo, del celler català Família Torres, i Win, del val·lisoletà Matarromera. En el cas de Natureo, ja té sis referències, i la divisió de destil·lats de Torres acaba de llançar un vermut 0,5% (Casals Zero). Si bé bona part de les vendes de Natureo són en mercats internacionals, el celler afirma que "el mercat nacional mostra un creixement sostingut", i a principis del 2027 estarà operativa la seva nova planta desalcoholitzadora, la qual permetrà produir tot l'any i duplicar la capacitat productiva.

Amb el temps Freixenet i Codorníu es van apuntar a fer 0,0, però les opcions s'han multiplicat després de la covid. Ara a Catalunya en tenen Raimat (Codorníu), Castell d'Or, Vallformosa o el Celler Masroig –el seu director comercial, Rafael Pino, diu que el seu Macabeu Zero té sortida en restaurants i botigues que busquen alternatives a les marques habituals–. Fins i tot hi ha la versió 0,0 d'una icona com el vi d'agulla Blanc Pescador (grup Perelada) o cellers que reivindiquen la seva capacitat d'innovar, com Superbloom (vinculat a Oller del Mas) amb la rebaixa del sucre. El sommelier David Seijas també té Gallina de Punk, la seva línia 0,0.

A la resta de l'Estat, de 0,0 en té Bodegas Murviedro, un celler valencià que s'hi ha llançat enguany amb cinc referències, o hi ha els albarinyos de Martín Códax i de Paco & Lola. En altres països existeixen fins i tot marques de molt alta gamma, com l'estatunidenca Society De la Rassi, amb escumosos fets amb raïm de la Manxa o francès per 50 euros l'ampolla, o la francesa French Bloom –on participa el grup LVMH del xampany Möet–, que té alguna referència per més de 100 euros. A més, hi ha cellers catalans que ofereixen opcions amb molt baix contingut alcohòlic, com Terra Remota, el Celler de Capçanes i Vallformosa.

Eren vaticina que aquest 2026 hi haurà "un creixement evident" dels vins i escumosos 0,0, amb "més referències, més qualitat i més normalització cultural". A més, malgrat les reticències que el 0,0 desperta en el vi tradicional –perquè també se'n diu vi, la seva qualitat és millorable, està molt intervingut tecnològicament o pel temor que li faci perdre vendes–, també el segueix amb lupa. Per exemple, el director general de la distribuïdora d'alta gamma Primeras Marcas (del grup de Juvé & Camps), Philippe Eberlé, ha assegurat recentment que no pensa distribuir 0,0, però, així i tot, admet que "potser és una porta d'entrada" perquè els joves prenguin vi. Els pròxims anys seran claus per veure si el vi 0,0 s'acaba popularitzant.

stats