La xocolata de Casa Cacao s'instal·la a Barcelona durant aquest Nadal
A la botiga efímera, ubicada a l'Hotel Mandarin Oriental, s'hi poden comprar calendaris d'advent, torrons o panettones
BarcelonaSi passegeu pel centre de Girona és impossible no deixar-se endur per la flaire de xocolata de Casa Cacao. Però si no hi podeu anar i feu vida a Barcelona esteu d'enhorabona, perquè fins al 5 de gener han muntat una botiga efímera (això que ara se'n diu pop-up) de Casa Cacao a l'Hotel Mandarin Oriental, al passeig de Gràcia. Allí hi trobareu torrons, panettones, calendaris d'advent, bombons i, esclar, xocolata.
Casa Cacao va obrir a Girona el febrer del 2020. Hi ha botiga, cafeteria, obrador i un petit hotel. Tot i que a l'inici la pandèmia els va dificultar les coses, el ritme de creixement està sent important i tant l'obrador (que es pot veure dels del carrer) com la botiga han quedat petits. Aviat hi haurà notícies en aquest aspecte. Com també són novetats els productes que han preparat de cara a Nadal, uns dies en què el dolç agafa més protagonisme i que podeu comprar tant a Girona com a Barcelona.
Comencem pel més urgent perquè el dia 1 de desembre s'acosta: el calendari d'advent. En tenen de dos tipus: un que és l'edifici de Casa Cacao (42 euros) i un altre que emula alguns edificis de Girona (52 euros). Tots dos tenen tant dolços de Casa Cacao com del Rocambolesc.
El torró és deliciós i lleuger. Està fet amb cacau d'origen Índia, merenga de mel i xocolata sense refinar. Finalment, el banyen amb xocolata negra (13,50 euros). També hi ha el torró en forma d'arbre, farcit amb gelatina de polpa de cacau i ganache de xocolata a base d'aigua (34 euros). L'arbre de fruits secs està fet amb cacau de l'Equador, nous pacanes i pistatxos. L'estrella que el corona és de xocolata blanca i fruita de la passió (13,90 euros).
Per posar la llaçada final als dolços nadalencs, tenen dos tipus de panettones: el tradicional (amb taronja i llimona confitades, i panses) i el de xocolata (amb xocolata 68%, orellanes i gianduja). Tots dos pesen un quilo (65 euros).
L'origen de tot plegat
Casa Cacao és la fàbrica de xocolata de Jordi Roca, el germà pastisser del Celler de Can Roca, que un dia es va preguntar: "¿Podem fer xocolata al Celler de Can Roca?" En aquell moment s'havia reincorporat al restaurant Damian Allsop, un mestre del dolç que actualment és responsable de l'obrador de Casa Cacao. Junts van fer una immersió en el món del cacau, una part fonamental de la qual va ser la visita als mateixos productors, a qui es compra directament per poder-los pagar un preu just. Va seguir un llarg període d'R+D, un procés que amb els estàndards que s'han marcat diria que no s'acaba mai. Segueixen la filosofia bean-to-bar, és a dir, de la fava de cacau a la rajola de xocolata. Aquest mètode implica fer un seguiment exhaustiu des de la planta, la fermentació, la torrefacció, l'elaboració i fins a la boca del client. I la part de la boca és important, perquè el gust de la –bona– xocolata va evolucionant a mesura que l'anem paladejant.
A la botiga de Girona i al pop-up barceloní s'hi poden trobar una gran diversitat de rajoles de xocolata. Si ho demaneu, us en deixaran tastar. Veureu que, en funció del tipus de fava de cacau i amb l'habilitat de fer-la fermentar i torrar-la en el punt just, se'n poden extreure propietats que fan que un gust no tingui res a veure amb l'altre. De taronja, de cirera, d'avellana torrada... Cal buscar les notes per trobar les diferències i el caràcter de cada cacau. Pot semblar per a entesos, però si a la rajola li dediques una bona estona (almenys uns tres minuts), aniran apareixent gustos reconeixibles.
- No és tan important quin tant per cent de cacau té la xocolata, sinó de quina qualitat és aquest cacau.
- Si als ingredients especificats a la xocolata hi conté vainilla, sol ser per disfressar-la. Eviteu les xocolates que n'afegeixen.
- El preu és un bon indicador. La molt econòmica no pot tenir uns mínims de qualitat perquè els números no surten, començant pel que paguen al productor.
L'Hotel Mandarin Oriental
El Mandarin Oriental és un hotel de cinc estrelles gran luxe ubicat al passeig de Gràcia. La botiga efímera és una bona excusa per treure el nas dins d'aquest hotel, que busca atreure el client que no hi està allotjat amb propostes gastronòmiques i artístiques com les que ha tingut en marxa durant el mes de novembre. Per una banda, la pizzeria Sartoria Panatieri de Barcelona hi ha estat cuinant pizzes com a restaurant pop-up a l'espai conegut com a Restaurant Blanc de l'Hotel. A banda, l'estudi de París Harcourt, dedicat a la fotografia artística, ha instal·lat les càmeres per segona vegada aquest any per fer retrats "d'alta costura", com explica Pauline Roest Jonkman, de Harcourt, que afegeix que actualment han retratat gran part dels cuiners francesos en unes sessions fotogràfiques que necessiten unes dues hores de preparació. "Quan sortim de París, només anem a hotels en què creiem que el projecte gastronòmic lliga amb la nostra filosofia de fotografia d'elaboració artística", diu Roest. Per acabar, durant el mes de desembre, l'hotel prepara altres activitats, lligades amb Nadal, com l'arbre dels desitjos, amb què col·laboren amb fundacions de la ciutat de Barcelona.