BARCELONAPer Sundmalm té gairebé una trentena de botigues a Catalunya, i una trentena més a Espanya i al Brasil. En total en suma 97, i la xifra és canviant d’un any a l’altre. La fórmula de l’èxit és fer pedagogia dels beneficis dels tes i les infusions, que és la filosofia de les Tea Shop, sempre atentes a deixar tastar el producte.
Vas obrir la primera Tea Shop, el 1990, i ara, trenta anys després, en tens 27 a tot Catalunya. Quina és la fórmula de l’èxit?
[Riu] Ensenyar el producte, deixar-lo tastar, fer-ne pedagogia, escoltar el client, prendre nota dels seus gustos i fer-nos les nostres pròpies barreges. Malgrat això, no ha sigut fàcil el camí fins avui.
Quines han sigut les dificultats?
Quan vaig arribar a Catalunya, com a estudiant d’Erasmus procedent d’Estocolm, em va estranyar que no s'hi begués tes. Em vaig adonar que els catalans tenien una gran cultura culinària. En sabien de pernil, formatge i oli d’oliva, però, en canvi, desconeixien el te. Si n’hi havia, era de qualitat baixa. Només es bevia cafè.
Va ser així com se’t va ocórrer de crear la Tea Shop?
És que jo en bevia molt! I els meus companys també. Però no va ser tampoc ràpidament. Vaig acabar els estudis, vaig tornar a Suècia i vaig proposar la idea a un col·laborador nascut a Sri Lanka, que tenia l’empresa a Suècia. Ell em va respondre que a Barcelona no funcionaria, que ningú compraria te envasat.
Malgrat això, hi vas insistir?
Sí, i el meu mentor, que em deia que la idea no era bona, me’n va ensenyar. Després vaig ser jo qui va tornar a Barcelona a crear el Tea Shop. La primera botiga, el 1990, la vaig obrir a Travessera de Gràcia.
Quines són les varietats que més es venen a Tea Shop?
El te vermell, amb cúrcuma latte i gingebre. Després el sweet torró, amb poma, ametlla i canyella, que és com beure a glops un torró de Nadal. I el tercer més venut és el Gràcia blend, una barreja que vam començar a fer fa trenta anys, amb te negre, i que l’hem anat canviant segons ens han anat dient els clients. Ah! I el te matcha, en pols i concentrat, que prové de la cerimònia del te japonès, també es ven molt bé. És molt apreciat.
Compres en origen els productes?
Hi vaig, viatjo a les plantacions, però no compro directament en origen sinó que ho faig a través d’intermediaris.
I després a Catalunya feu les barreges?
Sí, fins al punt que tenim un total de 130 varietats. Som els nostres propis dissenyadors de barreges. I sempre amb humilitat, perquè el primer que fem és escoltar què volen els clients.
Per acabar, la infusió Mediterrània és l'única local?
Sí. És l’única que és 100% de km 0. Les altres no, però sí que són dissenyades a Catalunya.