Xarxes socials

Parlen els 'influencers' gastronòmics en català: “Com que no existia, era senzill obrir camí”

L’èxit dels creadors de contingut culinari en altres llengües ha impulsat una nova generació que aposta pel català per mostrar al món les seves receptes

Laura Zurriaga, la divulgadora gastronòmica també coneguda com La Croqueta de Xocolata.
5 min

BarcelonaNo va ser la primera categoria a destacar a les xarxes socials, però el temps ha acabat donant la raó als que consideraven que la gastronomia podia ser una de les comunitats més sòlides d'internet. Per la capacitat prescriptiva, la pedagogia culinària i la facilitat amb què es pot parlar de cuina a partir de clips curts i amb ritme, el contingut que involucra menjar s'ha convertit en un dels preferits d'un públic acostumat a conviure amb total naturalitat entre un reels de moda, un de videojocs i una recepta d'escudella barrejada. En aquest context d'auge de l'influencer de cuina, la xarxa catalana es troba en un clar moment d'efervescència: com ha passat amb la resta d'escenes a internet, quan hi ha una comunitat estable, els creadors s'atreveixen a fer-ho en l'idioma propi del país. I una vegada es comença, ja no hi ha aturador. Avui dia els creadors en català són pocs si els comparem en nombre i gruix de seguidors potencials, però cada vegada hi ha més noms destacats i que sumen xifres més remarcables, arribant a col·locar-se als nivells d'estrelles del gremi televisiu.

Precisament el trencament amb els mitjans de comunicació convencionals és un dels punts a tenir en compte per entendre on i com es mouen i treballen. "Ara mateix la gent està més pendent de les xarxes que de la televisió o ràdio", explica Laura Zurriaga, àlies Croquetadexocolata a internet, una de les veus més populars de l'escena catalana. Aquesta cuinera, pastissera i creadora de contingut ha aconseguit sumar més de 130.000 seguidors entre Instagram i TikTok, on publica vídeos de receptes de pastisseria ràpides, amb molt de ritme i que semblen accessibles per a qualsevol mena de públic que les vulgui provar de fer a casa.

Els seus números comencen a impressionar, però el camí de la Laura es va accelerar tot just l'any passat, després que rebés un premi de la fàbrica digital de creació de contingut a internet La Fera, vinculada a Òmnium Cultural. També ha estat fulgurant l'ascens de l'Eric Ayala. La seva especialitat, més que als fogons, és al forn, i és que aquest jove de Sant Quirze del Vallès s'ha fet popular a un ritme endimoniat fent pizza napolitana.

Eric Ayala, influencer de gastronomia especialista en pizzes

"Mai he dominat les xarxes socials, ni tan sols he tingut un Instagram meu amb fotos personals. Però volia obrir la pizzeria i necessitàvem una manera de comunicar tot el que faríem", explica el pizzaiolo, que treballa mà a mà amb la seva germana: "És ella qui ha fet la màgia perquè sumem tants seguidors". I sí, en col·lecciona a milers i la xifra no para de pujar dels 149.000 que té avui dia a Instagram.

Una de les característiques en què coincideixen l'Eric i la Laura, que han compartit publicacions plegats, és la manca de referents que tenien en la nostra llengua. En altres paraules: ho han fet en català perquè així els ha sortit i ho han volgut, però no perquè hagin tingut cap mirall clar on mirar-se. "M'agradava molt seguir contingut de cuina a Instagram. Quines receptes, com les feien o l'estil que tenien, però cap d'ells era en català", recorda la Croqueta de Xocolata. Podria ser un panorama desolador, però ells han fet de la desgràcia una virtut, ja que s'han trobat camp per córrer: "Realment ho he tingut més fàcil del que pensava llavors –diu la Laura–, com que no existia aquest contingut, era senzill obrir camí".

I a aquest camí s'hi ha afegit gent com el Cintet, que abans de llançar-se en solitari va tenir l'empenta d'una gran empresa: "La gent d'Ametller Origen em va preguntar si volia fer contingut a Instagram, tallers de cuines... Vaig sortir de la meva zona de confort, perquè no estava acostumat al fet que m'enfoqués la càmera", recorda el creador. Fa tres anys va començar amb el seu compte personal, i tot i que encara té números més discrets que els seus companys, en poc temps està a punt d'assolir els 30.000 seguidors. "Va costar i feia molta mandra, però d'un temps ençà que m'hi he posat seriosament i publico contingut cada setmana", diu el Cintet, que realment es diu Jacint Carafí.

Fer contingut gastronòmic en català no és un valor per se, també s'ha de fer bé. En aquest sentit, cadascú té els seus trucs. El cas més curiós de tots és el de l'Eric Ayala, que a primera vista podria semblar un anti-influencer, pel seu posat desmanegat i l'entusiasme, molt poc estudiat, que desprenen tots els seus vídeos. "Estic convençut que la meva clau de l'èxit és la naturalitat", explica el pizzaiolo: "No soc gens televisiu i mai miro a la càmera, sinó a la meva germana que grava. És com si tot plegat l'hi expliqués a ella". El Cintet, que reconeix haver après a "base d'hòsties", també apel·la a fer les coses per gust i no obligació: "Cal crear allò que realment t'agrada, des del cor, que no sembli feina", assegura, però a la vegada també estar vigilant al que passa a la xarxa i "estar al dia de què està agradant a la gent i els tipus de vídeo que són tendència". Finalment, la Laura Zurriaga també apel·la a la qualitat del producte. "Els dos grans secrets perquè un creador funcioni: qualitat i constància. Sense aquestes premisses res funciona. Quan fas un bon contingut et diferencies de la resta, i això inclou que se senti bé, amb bona imatge i que el que dius sigui interessant". En el cas d'Ayala, que és l'únic d'ells que va variant de llengua segons el dia, treballa en equip amb la seva germana.

Tots ells tenen clar que això tot just "acaba de començar" i esperen que les marques del sector del nostre país també apostin per impulsar aquest nou moviment. "Tinc la sensació que estan despertant i cada vegada més estan buscant creadors de contingut en català", diu la Croqueta de Xocolata, que reconeix haver-se negat a fer campanyes a internet pel fet que l'obliguessin a fer-les en castellà: "Si ets una formatgeria catalana, no t'és més fàcil vendre formatge al costat de casa teva i fer-ho en català? Les marques han de delimitar quin és el seu públic objectiu i anar a buscar-lo", explica la Laura. El futur dirà cap on s'encamina el sector, però casos com el de l'Eric Ayala són un clar referent d'èxit: fa unes quantes setmanes que ha obert la seva pizzeria a Sabadell i sembla que això de ser conegut a internet ha estat un valor afegit: "La inauguració va ser multitudinària. La gent està responent molt bé i amb molt afecte", explica orgullós. Tan bona és la resposta que no s'hi pot sopar fins d'aquí uns mesos perquè està tot reservat amb antelació. Definitiu: la cuina catalana –i en català– es fa forta a internet.

Les estrelles culinàries en català a la xarxa

Eric Ayala: 149.000 seguidors a Instagram. Especialitzat en pizza napolitana.

Maria Nicolau: 31.300 seguidors a Instagram. Cuinera totterreny amb presència mediàtica.

Llorenç Porta: 46.600 seguidors a Instagram. Receptes amb text i imatge.

Pau Gómez: 13.500 seguidors a Instagram. Clips de cuina tradicional catalana.

Laura Zurriaga: 94.700 seguidors a Instagram. Pastisseria i rebosteria en vídeos àgils.

La cuina del Barbut: 17.300 seguidors a Instagram. Receptes, restaurants i curiositats gastronòmiques.

Jacint Carafí: 30.700 seguidors a Instagram. Humor i receptes en vídeo.

stats