Com ens alimentarem en les pròximes dècades? Orgull Alimentari es presenta a Vic com a motor de canvi
La jornada tècnica ha permès posar en relleu la necessitat de repensar el model de comercialització dels productes locals

A mesura que les preocupacions sobre la sostenibilitat augmenten, la manera com ens alimentarem en el futur es manté com una qüestió que exigeix una reflexió profunda i urgent. Quin paper tindran els productes locals en aquest nou model alimentari? Quins canvis haurem de fer per garantir un sistema més eficient, sostenible i competitiu? Aquestes preguntes han centrat la jornada tècnica Els reptes de les xarxes de distribució agroalimentària per una logística sostenible, un acte del que el diari ARA és un dels mitjans col·laboradors i que ha servit per posar en relleu la necessitat de repensar el model de comercialització dels productes locals.
En aquest sentit, el conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, ha subratllat la necessitat d’un model alimentari més sostenible, avançant cap a una alimentació més eficient i competitiva. "Hem de pensar com ens alimentarem en les properes dècades. No podem seguir produint com fa vint anys. Necessitem models més eficients, sostenibles i competitius", ha afirmat Ordeig, que ha aprofitat per anunciar que s'està treballant en una iniciativa perquè el 50% de la compra pública d'aliments provingui de productors locals, un pas clau per dinamitzar el sector agroalimentari català.
L'esdeveniment ha reunit experts i ha comptat amb la participació d'iniciatives com Terra Pagesa, La Diligència o Ecologístics, que han compartit les seves experiències en la distribució de proximitat. Aquestes organitzacions han subratllat la importància de crear models logístics més eficients per aconseguir una distribució sostenible dels productes locals. A més, plataformes digitals com Arrels Market Place, Agrobotigues.coop i Botigues Km0 han mostrat com les eines digitals poden facilitar la connexió directa entre productors i consumidors, i ampliar així l'accés als productes de proximitat.
L’acte s'ha tancat amb una taula rodona en què s’ha debatut sobre la necessitat d’una millor organització del sector per impulsar la comercialització conjunta. A més, un dels moments clau ha estat la presentació de la futura Fundació Orgull Alimentari per part de Josep Garcia, director executiu del Grup Àpat. Aquesta nova entitat té com a objectiu promoure el consum de productes locals, solidaritzar la població amb la pagesia i enfortir l’economia catalana. "El 2025 Catalunya serà Regió Mundial de la Gastronomia i hem d’aprofitar-ho per impulsar el consum de productes catalans", ha detallat Garcia.