BarcelonaLa Barcelona Wine Week ha estat el marc per fer ponències i activitats relacionades amb el món del vi. Una de molt interessant que va incloure autocrítica va ser el tast organitzat per l’Incavi titulat “Una mirada internacional al vi català”. Allà experts sommeliers van recomanar un vi català per tastar i van debatre sobre les fortaleses del sector i els elements que cal millorar per donar-nos a conèixer a l’estranger.
Si comencem per la part de la crítica, el que hem de millorar queda molt clar. Per al Master of Wine i propietari del Celler Clos Salanca, David Forer, cal exportar més per poder apujar preus, ja que els preus domèstics són baixos. Posava l’exemple del menú de migdia, que consisteix en un àpat casolà complet per 15 euros, que inclou una copa de vi. Recordava que als Estats Units, els 15 euros ja te’ls costa la copa de vi sola.
Forer afegia que s’ha d’anar més a l'una, que cal més cooperació, com fan en altres regions del món, en què els elaboradors col·laboren i van plegats en les lluites comunes. I, finalment, reclama que ens hem de comunicar millor, ja que hi ha cellers que no tenen ni la informació bàsica a les seves webs.
La directora de l’Incavi, Alba Balcells, va aprofitar per recordar que hi ha una eina digital, que es diu Catalan Wines, on hi ha tota la informació en un sol lloc i que seria una espècie de Wikipedia dels vins catalans.
La sommelier Amaia Soto va ressaltar que hem de posar l’accent a les varietats autòctones, el que ens fa diferents i únics. I Ricardo Herrera, aspirant a Master of Wine, va afegir que “la diversitat és el que s’ha de comunicar i comunicar bé”. Xavi Pacheco, sommelier i professor del CETT, va recordar: “Per comunicar necessitem comunicadors. La formació és important. Hem de reforçar les escoles”.
Amaia Soto va recordar que tenim molts vins que responen a les característiques que el mercat està demanant. Vins més artesans, menys intervinguts, maceracions lleugeres i menys graus alcohòlics. “Cal avançar amb el que ens demanen, però sense oblidar el que podem oferir”, i advertia que s’ha de vigilar de no anar contra els cellers grans, que “sovint es demonitzen”. Segons ella, “els grans donen estabilitat econòmica, i fan la innovació que els petits no poden fer. S’ha de respectar la diversitat i anar junts”.
Una altra oportunitat de negoci la va destacar Ricardo Herrera, que afirmava que “l’enoturisme és la següent indústria a desenvolupar”. I reclamava que els catalans perdéssim la por a vendre. “Els francesos o els italians parlen tota l'estona dels seus cellers. S’ha de viatjar molt i explicar-se”. En aquest aspecte, Alba Balcells recordava la bona salut del vi català pel que fa als premis: “No parem de rebre reconeixements. La feina discreta però de formigueta dels elaboradors és impressionant. Els catalans tenim aquesta manera de ser que ens costa creure que ho fem bé. L’autoestima, de què els francesos van sobrats. Hi ha una dada que als francesos els fa enfadar que recordem i que la diu sovint Josep Maria Puiggròs: quan Catalunya ja comercialitzava vi, a França no tenien ni un cep plantat. Tenim una tradició mil·lenària. Des dels fenicis. Els catalans tenim vi a les venes i això no hem de parar d’explicar-ho”.
Els vins escollits
Els vins que van triar els experts per tastar i que mostraven la diversitat del vi català van ser els següents: Espenyalluchs, del Celler Enric Soler; Singular Blanc, del Celler Collbaix VFQ; Mas de la Pansa, del Celler Mas de la Pansa; Aires de Garbet, del Celler Peralada; Clos Alzina, del Celler Costers del Priorat, i, finalment, Maria Rigol Ordi Reserva, del Celler Maria Rigol Ordi.
La Barcelona Wine Week tanca una edició de rècord
Barcelona Wine Week, el saló professional dedicat al vi celebrat aquests últims tres dies a Barcelona, ha arribat a la fi amb xifres prometedores i la previsió de créixer l'any vinent. Prop de 21.000 visitants professionals van passar per la Fira de Barcelona, un 20% dels quals eren visitants internacionals.
Al saló s’hi han servit més de 300.000 copes per fer els tastos dels vins dels prop de 1.000 cellers que han participat en aquesta edició. En total, hi estaven representades 73 denominacions d’origen diferents.
Javier Pagés, que és el president del saló, així com el de la DO Cava, en va fer una valoració positiva i va afirmar que tot i que la Barcelona Wine Week només ha celebrat quatre edicions, ja “s'ha convertit en una de les tres fires del vi més rellevants d'Europa”.
Precisament per la gran afluència de públic, que en alguns moments va arribar al límit de l’aforament, la fira haurà d’ampliar-se de cara a la pròxima edició del 2025. “Aquest èxit de convocatòria ens obliga a redimensionar-nos, a créixer per acollir més cellers i més compradors, però sense perdre l'essència d'exclusivitat i qualitat de l'esdeveniment”, va dir Pagés. Malgrat que enguany ja havia crescut en superfície un 15%, finalment la demanda ha estat superior a l’oferta.
Els criteris de sostenibilitat, que és una de les qüestions que el saló aborda, també s’han aplicat en l’organització de la fira: el 70% dels estands i del mobiliari es reaprofiten cada edició. El vidre, del qual s’han recollit 17 tones, es recicla. I els taps han estat recuperats amb l’ajuda de l’Institut Català del Suro.