Agroalimentació

“Marxo a viure als EUA per estar a prop dels distribuïdors i el mercat americà arran dels aranzels”

Pepe Raventós, del celler Raventós i Blanc, assegura que veu una oportunitat per difondre el Penedès als Estats Units

Pepe Raventós, fotografiat a les seves vinyes de Sant Sadurní el desembre passat
3 min

Sant Sadurní d’AnoiaEl director general de Raventós i Blanc, Pepe Raventós (Barcelona, 1974), es trasllada amb la seva família a finals d’agost a Nova York per estar a prop dels distribuïdors i el mercat americans. Serà la segona vegada que se n’hi va després d’haver-hi viscut del 2011 al 2016, any en què va tornar per viure a Sant Sadurní, on ha estat fins ara amb la seva parella i quatre fills. La decisió és familiar i laboral, perquè des d’ahir se sap del cert que els vins i els escumosos europeus tindran un 15% d’aranzels, que Pepe Raventós no podrà esquivar per molt que tingui el domicili a Nova York. No els podrà evitar perquè el producte que hi importarà procedeix del Penedès, però Pepe Raventós considera que vivint al mercat on exporta principalment és on podrà donar una empenta gran a l’empresa vitivinícola de Sant Sadurní.

Raventós i Blanc va néixer als anys 80 després que el seu avi marxés de l’empresa familiar, Codorníu. El 2012 va prendre una altra decisió, que va ser sortir de la DO Cava. Avui prepara el viatge cap als EUA amb il·lusió perquè creu que és una oportunitat per difondre la gran riquesa del Penedès, que ell considera que està malmès. “Ho està perquè és un territori que ha exportat misèria al món; una misèria basada en preus baixos”, afirma, i afegeix que en els pròxims anys viurà entre Nova York i el Penedès. L’agost el viurà sencer al tros, a la vinya, i els mesos següents hi anirà i en tornarà.

Pepe Raventós amb la seva família, Susana Portabella i els quatre fills, a Nova York, durant la primera etapa en què hi van viure.

És la manera com Pepe Raventós ha pensat que pot afrontar els aranzels. “En el primer mandat de Donald Trump vam tenir la sort que, per l’amistat del president dels EUA amb el propietari de Louis Vuitton, elaborador de xampany, es van anul·lar els aranzels del 25% que en un principi hi volia aplicar”, diu. En aquest segon mandat ja no ha estat així; els ha tirat endavant, i "ningú no assegura que no pugui canviar de parer i apujar-los”, comenta. El cas és que l’elaborador de vins i escumosos considera que els aranzels són una oportunitat. “La Xampanya apujarà els preus per culpa dels aranzels, i per tant seran més alts que mai, aleshores nosaltres podrem ocupar un espai de prestigi, perquè fem escumosos de qualitat a uns preus diferents”, diu Raventós. I continua l’afirmació amb unes altres paraules: “Els aranzels de Donald Trump faran que el consumidor nord-americà que prenia xampany pensant-se que era el millor escumós del món s’adoni que no era així”.

L’engany del xampany

Segons l’elaborador de Sant Sadurní d’Anoia, històricament hi ha hagut circumstàncies que van ajudar que el xampany s’associés amb la idea del millor escumós possible: “Els reis francesos en prenien i el poble els volia imitar; el màrqueting francès, perquè França és un gran constructor de marques; el reconeixement que França fa als seus viticultors, que paga el quilo de raïm a 6 euros, i el xovinisme francès, que els porta a donar suport sempre als seus productes”, enumera Raventós.

Al Penedès, Pepe Raventós i també els elaboradors de Corpinnat paguen el quilo de raïm al voltant d’un euro; en el cas de Raventós i Blanc, 1, 25 euros per quilo de raïm procedent de vinya vella ecològica. En el cas de Corpinnat, la marca ha fixat uns mínims, 0,92 euros, a partir dels quals cada celler negocia amb el viticultor, però sempre a l’alça, esclar.

Així doncs, la marxa de l’elaborador de Raventós i Blanc amb la seva família als EUA no és per aconseguir cap rebaixa amb l’import dels aranzels sinó per aconseguir posicionar millor que mai al mercat americà els seus vins i escumosos. “Aniré amb la meva motxilla rectangular on portaré les ampolles refrigerades, i les obriré a importadors, restauradors i tots els que s’hi interessin per explicar-los la nostra història familiar”. El Penedès, continua explicant Pepe Raventós, “té una realitat única i irrepetible, on el raïm madura amb perfecció gràcies al clima i a les terres, tenim unes varietats locals excel·lents, i el món ho ha de saber”. Els aranzels són una oportunitat per aconseguir-ho. La divulgació és la manera perquè els vins i els escumosos del Penedès siguin estimats.

stats