Xarxes socials i alimentació

Islàndia es queda sense cogombres per culpa d'un 'trend' de TikTok

L'usuari que té el nom de Cucumber Guy proposa fer amanides amb aquest vegetal i la fal·lera n'ha fet acabar les existències

Amelia Nierenberg / The New York Times
i Amelia Nierenberg / The New York Times

Londres"De vegades cal menjar-se un cogombre sencer", diu l'estrella de TikTok conegut com a Cucumber Guy al començament dels seus vídeos. I llavors comença a tallar el vegetal. L'influencer, Logan Moffitt, ha iniciat una onada mundial que consisteix en tallar, escabetxar o picar compartint receptes virals d'amanides de cogombre preparades en un recipient de plàstic.

Cargando
No hay anuncios

Però a Islàndia, la bogeria virtual ha creat un problema real: una escassetat de cogombre a tot el país.

Daniel Sigthorsson, de 30 anys, que viu a Reykjavík, la capital, volia provar de fer una amanida. Però no hi havia cogombres a la seva botiga de queviures. I tampoc n'hi havia cap a la segona botiga que va visitar. Ni a la tercera.

Cargando
No hay anuncios

"Vaig dir: «Això és estrany»", explica rient. "Aquest és un dels ingredients que mai ens han faltat a Islàndia. I després vaig veure la notícia".

Els mitjans islandesos van culpar la bogeria dels reptes a les xarxes socials com a causants del fet que els cuiners casolans com Sigthorsson no trobin cogombres. L'ingredient ha desaparegut de les botigues de tot el país nòrdic, segons diuen els compradors, els guies turístics i tal com confirmen les dades compartides per Kronan, una de les cadenes de queviures més grans d'Islàndia. Les vendes van augmentar tan ràpidament que la botiga no va tenir temps de preparar-se, va informar Gudrun Adalsteinsdottir, directora general de la companyia.

Cargando
No hay anuncios

"Literalment ens ho hem menjat", va dir de broma Gudny Ljosba Hreinsdottir, de 29 anys, que dirigeix Wake Up Reykjavík, una empresa de turisme islandesa amb un recorregut gastronòmic a peu.

Altres casos d'escassedat

Aquesta febre és només l'últim exemple d'un fenomen de les xarxes socials que altera les cadenes de subministrament d'aliments. El 2021 un frenesí de TikTok per un plat de pasta al forn amb formatge feta va acabar amb el formatge dels prestatges de diverses botigues de queviures dels Estats Units. Aquell mateix any, una recepta d'un bol d'arròs amb salmó que es va fer viral va posar a prova el subministrament de maionesa Kewpie. I el maig passat els devots de l'aigua aromatitzada (#Watertok, per als no iniciats) van anar de botiga en botiga per buscar xarops i edulcorants.

Cargando
No hay anuncios

Islàndia està especialment exposada a la possibilitat de tenir interrupcions en el seu subministrament d'aliments.

El país s'enorgulleix de la seva agricultura autosostenible: gran part dels seus productes bàsics es conreen en hivernacles amb energia geotèrmica. Però és una illa a l'extrem de l'hemisferi nord. Si hi ha escassetat, importar per omplir el buit sol ser molt més car del que podria ser en altres llocs d'Europa.

Cargando
No hay anuncios

Per exemple als supermercats Kronan, normalment, al voltant del 99% dels cogombres es cultiven en hivernacles, segons va dir Adalsteinsdottir en un correu electrònic. Però aquesta setmana l'empresa va haver de fer un enviament d'emergència des dels Països Baixos.

El moment de la fal·lera del cogombre és especialment dolent, segons Kristín Linda Sveinsdóttir, directora de màrqueting de SFG, que representa els productors d'hortalisses a Islàndia. Els agricultors cultiven cogombres en cicles, i la moda es va produir durant una petita pausa en el rendiment del cultiu. També hi ha una lleugera escassetat de diòxid de carboni –explica–, un element clau de la producció d'hivernacle. A més, la bogeria del cogombre arriba quan les escoles estan reobrint, cosa que significa que les seves cuines estan fent comandes a l'engròs.

Cargando
No hay anuncios

Com a prova que la xarxa social és la culpable de l'escassetat, els islandesos assenyalen els pics en les vendes d'altres ingredients necessaris per a les receptes d'amanides: a Kronan, les vendes d'ingredients utilitzats en una de les receptes d'amanides més populars de Logan Moffitt –oli de sèsam, vinagre d'arròs i salsa de peix– van augmentar un 200% des del 5 d'agost. A Hagkaup, una altra cadena de supermercats, les vendes d'oli de sèsam s'han duplicat, segons el seu CEO, Sigurdur Reynaldsson.

Cargando
No hay anuncios

Els consumidors islandesos solen intentar comprar aliments cultivats localment en lloc d'importats per reduir la seva petjada de carboni, explica Sveinsdóttir. Aquesta mentalitat, combinada amb la petita població d'Islàndia de més de 380.000 residents, significa poc marge de maniobra per afrontar els augments sobtats de la demanda.

"Unes poques persones poden tenir molta influència", afirma Haflidi Halldorsson, que treballa en màrqueting per als ramaders d'ovelles del país.

Cargando
No hay anuncios

Per a molts, l'escassetat és una molèstia lleu. Algunes persones a Islàndia fins i tot han enviat missatges a Moffitt. "Literalment has creat una escassetat de cogombre", li va escriure una persona a Instagram. "Te n'estan culpant, home", va dir una altra publicació. Moffitt, de 23 anys, que viu a Ontario, va dir que es va adonar que els paquets de tres cogombres es van esgotar a prop seu quan estava fent la seva comanda de queviures en línia. (Afortunadament, la seva mare conrea cogombres: "Ella me'n segueix donant d'extres", va dir.)

A Hreinsdottir, de 29 anys, li fa gràcia particularment un joc de paraules no intencionat: l'estiu de vegades s'anomena "gurkutid" a Islàndia, que es tradueix aproximadament com "el temps del cogombre". Normalment, això vol dir que no hi ha res noticiable. Però aquest any, els cogombres són la notícia. "Probablement, aviat hi haurà un mercat negre de cogombres aquí", diu de broma. "Vull dir, qui sap?"