La batalla dolça de Nadal: comprem més panettones que torrons?
Els últims concursos mundials han afavorit la venda de panettones, que s'imposen per sobre dels torrons, especialment setmanes abans dels dies festius
El panettone està en boca de tothom, i no és cap profecia assegurar-ho. Ara bé, ¿el dolç d’origen italià ha sobrepassat en vendes els torrons? ¿Preferim la massa de farina enriquida amb mantega, i reposada amb diferents fermentacions, que les rajoles d’ametlla o de xocolata? I la resposta no és tancada, sinó més oberta que mai, perquè obtenir-ne dades exactes globals de venda de totes les pastisseries catalanes és difícil, però sí que ens hi podem acostar per obtenir-ne una radiografia tan real com sigui possible. I el resultat, segons aquesta investigació, és que el panettone guanya els torrons en vendes, però tots dos conviuen com a postres a les taules de Nadal. Amb una diferència cabdal, de panettones en comencem a menjar molts dies abans de Nadal, des del novembre, mentre que els torrons es consumeixen els dies de festa marcada al calendari.
A l’empresa Cart Service, dedicada a la venda d'embalatgeper a pastisseria, la responsable de màrqueting, Raquel Cebrián, afirma que des del 2019 fins al 2024 venen un 70 % més de motlles i embolcalls de panettones. El 2019 va ser l’any que va marcar la inflexió. Des de llavors, han anat incrementant les xifres, fins a arribar a aquest últim any, el 2024, en què han pujat les vendes en un 30 % respecte de l'any passat. Per tant, "des del 2019 fins al 2024, l’augment ha estat molt considerable", diu Cebrián, que afegeix que una de les pastisseries actuals a qui venen més motlles per setmana és Suca’l, del pastisser Ton Cortés, que és el guanyador del concurs mundial de panettones, que va tenir lloc aquest novembre a Itàlia.
A la pastisseria Suca’l, un dels propietaris, Manel Benazet, confirma que les vendes de panettones han crescut fins als núvols des que el seu pastisser va guanyar el concurs a la ciutat de Milà. "Ha estat com una bomba, perquè venem cada dia quatre-cents quilos de panettone, que vol dir uns 600 panettones en total diàriament, comptant-hi els grans i els petits", diu Benazet. És clar, en el cas de la pastisseria Suca’l, la xifra és contundent, però és que la pastisseria no elabora torrons, així que no poden comparar-ho per extreure’n cap conclusió sobre quin és el dolç guanyador. "L’únic que podem dir és que l’any passat veníem especialment el panettone de xocolata i en format de mig quilo; per contra, aquest any el que es ven de forma majoritària és el panettone clàssic i d’un quilo, que és el que va guanyar la Coppa del Mondo del Panettone 2024, el campionat de prestigi". El seu preu és de quaranta-cinc euros.
Fent caixa des del novembre
Mentrestant, al Gremi de Pastisseria de Barcelona, el professor del màster de panettone, José Romero, sosté que el panettone, per a una pastisseria, és com la coca de Sant Joan: una obligació fer-ne. "Hi han ajudat els concursos, que han difós la seva popularitat, i també nosaltres mateixos, les persones, que som els que ens hem anat sentint atrets per comprar-ne i menjar-ne; de fet, amb els panettones ha passat com amb els auriculars sense fils; ha estat veure'n, que tots n'hem volgut". Romero, que imparteix el màster des de fa dotze anys, assenyala que fa tres i quatre anys es deia popularment que el panettone seria una moda, que passaria, que en uns anys ningú no se’n recordaria, però "ara mateix, en el 2024, tots tenim clar que el panettone no és cap moda, que ja són unes postres més de Nadal, que conviuen amb la resta de tradicions". I la notícia és bona, perquè "els panettones han ajudat molt els forners a fer caixa per Nadal, que els permetrà començar l'any següent amb tranquil·litat". De fet, aquest concepte de "fer caixa" no es concentra en uns dies concrets ni tan sols en un únic mes, en desembre, com passa amb els torrons, i sobretot amb la coca de Sant Joan, sinó que es va fent des del novembre. Els panettones no tenen uns dies concrets de venda, sinó mesos. I com a conclusió, diu el professor del màster de panettone: "Com a professor estic molt content que a Barcelona, a Catalunya, es pugui menjar un panettone de qualitat, tan bo o més com els que es fan a Itàlia, així que a casa nostra podem menjar una bona pizza i un bon panettone", no cal anar al país de la bota per assaborir els dos menjars.
A la pastisseria L’Atelier Barcelona (c. Viladomat, 140 bis), els pastissers Eric Ortuño i Ximena Pastor confirmen que els panettones els han donat moltes alegries des de fa uns anys; també els torrons. Les dues preparacions artesanes les tenen lligades amb concursos de prestigi, fet que es converteix en visibilitat i augment de vendes. Amb el panettone, van alçar el premi al millor artesà de xocolata el 2022. Amb els torrons, la medalla de plata amb el torró més creatiu. Malgrat tot això, "el panettone és el guanyador": "En venem més que torrons", diu Ximena Pastor. I amb les mateixes frases s’expressen a la pastisseria Hofmann, que explica xifres concretes de la campanya de Nadal: de panettones en vendran més de dues mil unitats, mentre que de torrons gairebé 1.500. I també a Girona, on el pastisser Jordi Roca, a l’obrador Rocambolesc, afirma que els panettones s’imposen als torrons, "però la diferència tampoc no és gaire grossa perquè els torrons també es venen molt bé per Nadal".
Finalment, a Torrons Vicens, el director i propietari, Àngel Velasco, assenyala que a les seves botigues els torrons són els grans triomfadors. És clar, és una botiga especialitzada en les rajoles de tots els sabors, els clàssics inclosos. Malgrat això, des de fa uns anys, també venen panettones, fets a Itàlia. "Els venem a vuit euros, i els hem volgut posar al costat dels torrons, perquè coneixem la tendència del mercat", diu Velasco, que afegeix que no entén els preus als quals s'han enfilat actualment els panettones. "Un panettone pot arribar a costar entre quaranta i quaranta-cinc euros; és un preu alt, mentre que els nostres torrons no superen el llindar dels vint", conclou.