Andorra juga la carta de la gastronomia per no dependre tant de la neu
El país ha engegat diverses accions per millorar la seva oferta de restauració i així diversificar els serveis que pot donar al turisme
Escaldes-Engordany (Andorra)"Andorra és un país que fa servir molt la paraula diversificar perquè abans teníem una fórmula màgica, i s'ha desmuntat. El sector comercial és robust, però la gent et diu que els preus ja no són el que eren. La neu és un atractiu fortíssim, però cada cop n'hi ha menys i les estacions treballen per estar obertes a l'estiu", m'explica el periodista gastronòmic Josep Lluís Trabal. Aquesta és l'explicació per la qual ja fa quatre anys que el govern andorrà ha fet de la gastronomia un eix fonamental per dedicar-hi esforços. I aquesta inversió ha començat a donar fruits molt ràpid.
Per a Trabal, aquest salt s'ha produït en dues fases. "La gastronomia andorrana tenia una fama de ser justeta, per sobreviure. En un primer moment, comencen a arribar cuiners formats. I després hi ha hagut el segon salt, que és quan des de les institucions es fa una proposta estratègica per atraure turisme. S'organitza el congrés Andorra Taste, on els cuiners fan formacions, se'ls implica, es fa una xarxa entre ells. Ara mateix tenim una barreja entre cuiners d'aquí i cuiners de fora, que, encara que no hi són sempre, porten el seu nivell d'exigència. Com són el Nandu Jubany, el Josep Maria Kao o Francis Paniego".
Un dels artífexs del disseny del pla estratègic i de l'organització del congrés Andorra Taste és Benjamín Lana. "Quan vam venir fa cinc anys, l'hostaleria a Andorra estava enfocada a la facturació; a guanyar-se la vida. Sense deixar de mirar la caixa, ha assumit un compromís col·lectiu amb la cultura i el país. Això redundarà a favor seu i dels veïns. «Això a baix no ho tenim», em va dir l'altre dia un cuiner català important", explica Lana.
A Andorra hi ha 495 restaurants i per entendre les seves particularitats Betim Budzaku, gerent d'Andorra Turisme, hi posa context: "Tot el que fem està enfocat al turisme perquè tenim 85.000 habitants". El país rep 9,6 milions de turistes a l'any. "Després del Vaticà, som el país que més turisme rep per càpita al món", explica Budzaku.
"Volem ser atractius per a la gent de fora, però aquesta no és l'única acció que fem per potenciar el talent andorrà. Portem el Cirque du Soleil, fem proves ciclistes... tot enfocat a l'experiència turística. Però aquesta aposta per la gastronomia local el dia de demà pot ser diferenciadora en el pla internacional", diu el gerent d'Andorra Turisme.
Però hi ha un objectiu que va més enllà de la gastronomia, i és tenir ple els 12 mesos de l'any. Per a Budzaku passa per "crear experiències fora de la temporada clàssica": "De totes maneres, les pistes d'esquí també s'estan adaptant al canvi climàtic. Abans la gent esquiava de les deu fins a les cinc, i ara hi ha una oferta gastronòmica impressionant a pistes. Hi ha més festa. És com anar a Port Aventura, que pots fer diverses coses".
A la pregunta del topall del turisme, diu que si parlem de turisme "el límit està enfocat en mesos en concret". "Al mes de maig es pot créixer. A l'agost no. Andorra és un país d'equilibris", diu Budzaku. Ara bé, si parlem de residents, de moment no tenen la xifra de quanta gent cap en un país amb una extensió de 468 km, dels quals un 92% és bosc.